Институт за пътна безопасност: 118 загубиха живота си в ПТП-та от началото на 2025
Според най-новото проучване на независимата неправителствена организация Институт за пътна безопасност, 118 човека са загубили живота си в България в резултат на ПТП-та от началото на 2025 г.
Ето както уточняват още от организацията:
От началото на годината са загинали 118 човека в следствие на ПТП. Това е с 5% повече спрямо същия период на 2024 г. На 16 януари 2025 г. се сформира правителството на Росен Желязков. Още същия ден беше заявено, че “войната по пътищата“ ще бъде основен приоритет. След катастрофата със Сияна на 31.03.2025 г. се разбра, че за основния приоритет все още няма план за действие. На 08.04.2025 г. беше свикано извънредно съвещание в МС, на което министър-председателят ни увери, че до няколко дни ще бъде представен план, чрез който ще се противопоставим на лошите пътища и недисциплинираните водачи.
Регистрираните пътнотранспортни произшествия на територията на областта за 2024 г. са 456, спрямо 533 ПТП през 2023 г. Тежките ПТП са 72, спрямо 116 през 2023 г, загиналите участници са 2 , като през 2023 г. те са 13, а ранените 93 срещу 146 за 2023 г.. Тежките ПТП с пешеходци са 22, загинал е 1, а ранените са 23, като 5 от тях са деца.
През 2024 г. са регистрирани 8 тежки ПТП с велосипедисти, 8 са били ранени, от тях 2 са деца. През 2023 година произшествията са били 13 тежки ПТП, 13 ранени, като 3 от ранените са деца.
За съжаление, расте броят и на ПТП-та, предизвикани от водачи на ел.тротинетки, а депутатът Иван Белчев направи следното предложение:
Предлагам въвеждане на забрана за управление на електрически тротинетки от лица под 16-годишна възраст и изискване за притежание на свидетелство за управление на мотопед (категория AM) или по-висока – например A1, B и тн.Заради непознаването и неспазването на правилата при управлението на електрически тротинетки (индивидуални електрически превозни средства) от непълнолетни лица, считам за наложително повдигането на въпроса за регулацията на този тип превозни средства и необходимостта от законодателни промени в тази посока. Само през последните седмици в различни населени места в страната бяха регистрирани тежки инциденти с участието на деца на възраст между 12 и 16 години, управляващи електрически тротинетки, често без предпазни средства, в нарушение на правилата за движение и в зони с интензивно пешеходно присъствие.
„Още преди около 6 години Закона за движението по пътищата предвиди регулация за индивидуалните електрически превозни средства. Тогава обаче нямаше все още толкова мощни електрически тротинетки – бяха само един вид, на една марка, които вдигаха 20-25 км/ч“
Тя обясни, че има забрана тротинетките да се движат през пешеходни зони, движението за тях е свободно по велоинфраструктури, но ако няма такива, управляващите ги трябва да се движат в най-дясно по пътя.
Как се осъществява регулацията в някои други държави, може да прочетете в материала на bTV по темата, тук.
В Габрово бе направен опит да се наложат по-високо глоби и да се осъществи по-сериозна регулация, чрез промени от Общински съвет, но входиралите предложението го оттеглиха, а към момента не е входирано ново предложение.
Снимка: ДА „Безопасност на движението по пътищата“