След повече от 6 часа дискусия Общински съвет не подкрепи Бюджет’25 на Община Габрово

Обсъждането на бюджета започна с предложение от страна на общинския съветник Пепа Сомлева да бъде оттеглено така представеното предложение за Бюджет’25, тъй като липсват предложенията на гражданите, на общинските съветници и на гражданите, присъствали на общественото обсъждане на Бюджет’25. Според Закона за публичните финанси, те са част от документацията, която следва да бъде приложена към документите за обсъждане на бюджета за съответната година. Ето какво казва Законът:

Чл. 83. (1) Кметът на общината разработва бюджетната прогноза на общината със съдействието на кметовете на кметства и кметовете на райони на базата на: 1. указанията по чл. 67, ал. 6 и по чл. 82, ал. 4; 2. допусканията за развитието на региона; 3. приетите от общинския съвет стратегия, прогнози за развитие на общината и общинския план за развитие; 4. фискалните правила и ограничения, определени в този закон; 5. предложенията на местната общност; 6. предложенията на второстепенните и разпоредители с бюджет от по-ниска степен, както и на бюджетните организации с общинска собственост. (2) Общинският съвет одобрява бюджетната прогноза по предложение на кмета на общината. (3) Кметът на общината представя в Министерството на финансите бюджетната прогноза в сроковете, определени с бюджетната процедура.

Въпреки това, обаче, дневният ред бе гласуван и бе продължено към дискусия по темата.

Още в началото на заседанието стана ясно и, че Община Габрово не е получила одобрение по внесен проект „Красива България“ за обновяване на сградата на Местни данъци и такси, в резултат на което има освободени 115 576 лв, а средствата се предлага да бъдат преразпределени, както следва:

  • 18 000 лв за Габровски камерен оркестър за дофинансиране на дейностите
  • по 10 000 лв на ДФА „Габровче“ и Оркестър Габрово – за увеличение на издръжката им
  • 28 576 лв  – дофинансиране на обекти по НПВУ – за дофинансиране на одобрените за саниране сгради
  • 24 000 лв за фестивални дейности – за Фестивал „Узана поляна фест“
  • 15 000 лв за публично-частните инициативи – така те стават 70 000 лв
  • 10 000 лв – за стипендии за медицински специалисти

Малко над 99 милона е сумата на Бюджет’25 за Община Габрово, стана ясно в хода на дискусията.

Както става ясно от представената графика, основно увеличение в Бюджет’25 има от увеличението на Данък МПС, което е с 770 000 лв повече спрямо 2024 г. – този данък бе увеличен със средно 16% от началото на 2025г. Общината очаква да получи и с 250 000 лв повече от Данъка за придобиване на имущество, който, обаче, не бе увеличен тази година.

От приложената графика за разходи става ясно, че близо 62 000 000 лв ще бъдат похарчени за трудови разходи и още близо 30 000 000 лв за издръжка. Наред с увеличението на минималната работна заплата, в документите към Бюджет’25 на Община Габрово бе вписано и, че предстои увеличени с 10% на служителите на общинска администрация, както и на кметовете и кметските наместници в общината. Промяна в общия брой служители на общинска администрации не е променен и той остава 195 щатни бройки.

Представените 2 презентации не могат да бъдат открити на сайта на Община Габрово, въпреки уверението на Кмета, че това ще се случи преди обсъждането на Бюджет’25, но в общи линии информацията от тях може да бъде видяна в документ, приложен към документите към Бюджета и наречен Доклад, който може да видите в цялост тук:

ДОКЛАД

Все така неоткриваеми на сайта на Община Габрово остават и предложенията на гражданите и общинските съветници.

От представените все пак документи става ясно, че Община Габрово не предвижда да поема нови дългове през 2025 г. Общият разчет на общинския дълг към момент може да видите в таблицата тук:

 

Ще работим за това Габрово да се представи достойно в надпреварата за Европейска столица на културата.

обяви Кметът, Таня Христова, която представи презентация за дейностите на Община Габрово, започвайки именно от културата и туризма.

Според приложените документи, Община Габрово е предвидила бюджет от 16 442 978 лв за сектор “Почивно дело, култура и религиозни дейности”, което представлява 16,6 % от общия бюджет на Община Габрово. Акценти в програмата са:

  • Карнавал Габрово
  • Узана Поляна фест
  • Развиване на дейности на Дом на културата и новооткрития Младежки център – бившия Летен театър

За обезпечаване на събитията от културния календар са предвидени 825 850 лв. (801 100 лв. за 2024 г.), в т. ч. 120 000 лв. за финансиране на проекти по фонд Култура към Община Габрово.

Тук са включени и следните разходи:

 – Субсидия за подпомагане дейността на спортните клубове – 850 000 лв. (спрямо 740 000 лв за 2024 г.)

– Изграждане на паркинг в стадион Христо Ботев и проектиране на втори (входа откъм ул. Митко Палаузов/Баба Зара) – 229 200 лв.

– Стопанисване и управление на спортните имоти (второстепенен разпоредител) – текущи разходи в размер на 970 950 лв. (844 100 лв. за 2024г.) и капиталови – 1 084 лв

– За дейността на МАИР „Боженци“ (второстепенен разпоредител) – текущи разходи в размер на 686 628
лв. (439 361 лв. за 2024г.), в т.ч. 15 000 лв. целево финансиране от МК, както и капиталови разходи в размер
на 35 000 лв. (също целево);
– За издръжка дейността на Габровски камерен оркестър – 386 150 лв. за текущи разходи (344 000 лв. за
2024 г);
– За издръжка дейността на Оркестър „Габрово“ – 564 900 лв. (502 000 лв. за 2024 г.);
– За издръжка дейността на ДФА „Габровче“ – 195 000 лв. (154 000 лв. за 2024 г.);
– За издръжка дейността на Дом на културата „Емануил Манолов” – 528 000 лв.;
– За издръжка дейността на „Интерактивен музей на индустрията” – 233 175 лв. (217 825 лв. – за 2024 г.);
– За издръжка дейността на зала „Възраждане” – 36 500 лв.;
– За издръжка дейността на Младежки център (бивш Летен театър) – 42 500 лв.;

и други, които може да видите в документа по-горе.

От слайда за сектор Образование, който сектор има относителна тежест от 36.6% в Бюджета, стана ясно, че Община Габрово планира да инвестира в развитие на училищните бази и тази година. В хода на презентацията стана ясно, че средставата за спешния ремонт в ПМГ са събрани и предстои започване на дейности по неговото ремонтиране. От 280 000 лв, 200 000 лв са средства от бюджета на Община Габрово, а 80 000 лв ще бъдат събрани от училищата. В хода на дискусията стана ясно и, че има училища, които разполагат с преходни остатъци в по-големи размери,  като например самата математическа гимназия, която разполага с 200 000 лв преходен остатък от 2024 г.

Относно развитието на спорта, както стана ясно и по-горе, тази година Община Габрово увеличава субсидията към спортните клубове със 110 000 лв, от които по време на заседанията на постоянните комисии стана ясно, че 50 000 лв се планира да бъдат добавени към субсидията на ОФК „Янтра-2019“, които към настоящия момента имат одобрена субсидия в размер на 400 000 лв. 

Едва 5.3% от Бюджет’25 е предвиден за сектор „Здравеопазване“. В хода на дискусията стана ясно, че има предложения от общински съветници за промяна и диференциация на бюджета на подпомагане при разждане на деца в Габрово, като общият бюджет за това е 110 000 лв, което първоначално бе изчиследно на 500 лв/родено или осиновено дете.

25 000 лв са предвидени за стипендии на медицински специалисти. Проблемът с недостига на медицински специалисти в Габрово става все по-осезаем, а всички свободни работни места към местната МБАЛ може да видите тук.

Сектор „Социални дейности“ увеличава своя относителен обем до 11,4% за Бюджет’25, като на сесията бе отбелязано, че е имало проблем с преминаването от старата програма за социално-здравни услуги, към новата, наречена Иновативни социално-здравни услуги, за което и от „За Габрово“ сигнализирахме институциите.

До 22 май предстои Община Габрово да даде отговор на въпросите, поставени от финансиращата организация по КИТИ „Брегове на съвремието“ – в обхвата на този проект е включено облагородяване на пространството в крайречната зона между Спортна зала и ДХС, реконструкция на новия Музей Кристо и Жан-Клод, реконструкция на ДХС, ремонт на Спортна зала „Орловец“.

Тези проекти толкова много се забавиха, че реално те вече измениха своята реална стойност.

отбеляза Таня Христова, в намек, че вероятно в крайна сметка не всички дейности, предвидени по този проект ще бъдат осъществени.

Още един проект предстои да бъде осъществени – в сградата на бившето училище „Радион Умников“, като този проект за нов Център за образование и иновации на стойност над 23 милиона лв. – този проект ще бъде в партньорство с ТУ – Габрово.

От презентацията стана ясно и, че предстои проектиране на редица инфраструктурни проекти:

По информация на „За Габрово“, предвиденият за промяна на движението ремонт и реконструиране на пространството пред Централна Поща в ново кръгово кръстовище предстои да започне в седмицата след Карнавала. Това е закъснение с около 5 месеца само до тук –  в края на м. Окромври 2024 г. Община Габрово обяви, че това кръгово кръстовище ще бъде започнато в края на 2024 г., което не се случи! Припомняме, че обществената поръчка бе обжалвана пред КЗК, но в крайна сметка те бе възложена на фирма ПЪТСТРОЙ-ГАБРОВО АД, а общата стойност на поръчката е за 1 927 622,52 лв. без ДДС. Посоченият като краен срок на договора – 31 август т.г., обаче, предвид и вече реалното закъснение в самото започване на дейностите по осъществяването на проекта, изглежда невъзможен за спазване.

 

Ето кои са и проектите, по които предстои реални СМР дейности през 2024 г.:

800 000 лв са предвидени за текущи ремонти в града, става ясно от друг слайд от тази презентация:

Още ремонтни дейности, включени в проекто-бюджета:

Предстои обновяване на 6 детски площадки, както следва:

Тъй като предвидените средства едва ли ще стигнат за цялостно обновяване на тези детски площадки, от „За Габрово“ изпратихме запитване с искане за повече конкретика по предвидените ремонтни дейности на детските площадки.

500 000 лв са предвидени за ремонт на улици в селата към Община Габрово и още 242 700 лв за поддръжка на сервитутите – косене и подрязване на храсти. Селата ще разполагат с 184 000 лв за други дейности по поддръжка.

Предстои и проектиране на цялостен ремонт на улиците и някои обществени сгради в някои от селата, както и проектиране на ВиК в други села, както следва:

 

Що се отнася до развитието на зелените площи, от Доклада, качен по-горе става ясно, че Община Габрово е предвидила текущи разходи в размер на 1 691 700 лв. за функция „Озеленяване“ (1 516 200 лв. за 2024 г.), както и 81 400 лв. за капиталови разходи за същата функция! Това представлява около 1.7 % от общия Бюджет на Община Габрово!

Очакват се още 4 по-големи автобуса, като част от тях ще бъдат използвани и за проблематичната, но особено важна линия София – Габрово, стана ясно още от презентацията. Тези автобуси са електрически.

Предвижда се и система за електронни билети към градските автобуси, стана ясно още от тази презентация.

Цялата презентация може да бъде видяна във видеозаписа тук.

От страна на групата на БСП бяха направени предложения, които в цялост могат да бъдят видяни тук:

Тези предложения станаха повод за дискусия, в хода на която стана ясно, че ролята на държавата в бюджетите на общините става все по-голяма, въпреки увеличените данъци и такси на местно ниво. От групата на БСП отправиха критика към администрацията на Община Габрово, тъй като стана ясно, че на заседанията на редовните комисии са присъствали второстепенни бюджетни разпоредители, но от страна на общинска администрация не е била представена своевременно информация за техните бюджети, което е направило дискусиите по време на комисиите невъзможни.

Oтносно предвидените за пръв път тази година средства за подпомагане на издателска дейност в размер на 10 000 лв – това също се превърна в крайъгълен камък в дискусията, тъй като стана ясно, че авторите нямат право на продажби на произведенията, ако те бъдат финансирани по начина, по който това е заложено във Фонд „Култура“, според Миглена Пройнова, общински съветник от БСП. Бе предложено тези 10 000 лв да бъдат разпределени между членове на Дружеството на писателите в Габрово от страна на Кмета, „по някакъв справедлив начин“.

Предложена бе и промяна на публично-частните инициативи –  от 70 000 лв да станат на 200 000 лв, като за осъществяването на това бе предложено намаляване на бюджетите за ремонт на градски и селски улици в общината.

Сериозна дискусия се разви около предложените диференцирани суми за първо, второ, трето и всяко следващо дете – предложението на Община Габрово е помощта от страна на Общината да е в размер на 500 лв за всяко дете, докато предложението на БСП бе – 500 лв за първо дете, 1000 лв за второ дете и 2000 лв за трето дете (родено или осиновено).

След почивка, дадена за преизчисления съгласно предложените промени, от страна на общински съветник от ПП „ГЕРБ“ бе изказано становище, че не е редно да се намаляват средствата за текущи ремонти, за сметка на публично-частните инициативи в такъв размер. Бе предложено увеличението да е с 30 000 лв, а не със 130 000 лв.

От страна на друг общински съветник, от коалицията ПП-ДБ бе посочено, че отговорността за поддръжка на текущите ремонти на уличните мрежи трябва да е на Община Габрово, а не да се прехвърлят средства към публично-частните инициативи по този начин.

Бе отбелязан и проблемът с евентуалното усвояване на тези средства и реализацията на тези проекти, тъй като при приемане на Бюджета в м. май това би означавало да се престъпи към реални дейности в най-добрия случая в край на м. юни, т.е., в средата на годината.

В хода на дискусията отново бе повдигнат въпроса за непропорционалното разпределение на бюджета за спортните клубове, като бе отбелязано, че за поредна година субсидията за ОФК „Янтра-2019“ надвишава сумата, която Община Габрово предвижда да предостави за всички останали спортни клубове. Въпросът бе подвигнат от страна на член на групата на ПП-ДБ.

На това бе отговорено, че Общината предоставя и спортните си обекти безвъзмездно, което също бе посочено като вид подпомагане на спортната дейност.

Като „помощ“ от страна на Общината за децата и семействата от страна на общински съветник от ПП „ГЕРБ“ бе упоменато и това, че в габровските училища и детски градини няма проблеми с приема на деца… което всъщност се дължи на тежката демографска криза, в която Област Габрово е изпаднала – според статистиката, в последните години в Габрово се раждат около 250 деца, докато смъртността надвишава 1000 души за година.

В хода на дискусията на помощта за новородено / осиновено дете, се наложи общински съветник от ПП „ГЕРБ, който има и юридическо образование, да подчертае, че ако бъде прието предложения без конкретна сума за новородено / осиновено дете, то това би противоречало на сега действащите правила за отпускане на помощта, където е вписано, че сумата трябва да е минимум 200 лв. Което в крайна сметка, след дискусията, все пак бе предложено и прието да се върне към първоначалния вариант на това предложение, а именно – 500 лв на новородено / осиновено дете.

Бе направено изказване от страна на групата на ПП-ДБ, в което те заявиха, че няма как да подкрепят Бюджет’25, представен по този начин. Сред причините бе посочена липсата на стратегически акценти и полтики и на проект за дейността на Общината за следващите няколко години. Бе посочено и, че не са получени конкретни отговори по поставени по време на заседанита на комисиите въпроси. Бе посочено и, че това създава усещане за непрозрачност.

Друг аргумент бе посочено и за изостaване в развитието на инфраструктурата и социална изолация на жителите на селата.

Чрез неподкрепяне на Бюджета, от тази група бе посочено, че това е всъщност „поемане на отговорност“, тъй като ще се даде време за по-широка дискусия по Бюджета. Конкретните им предложения включват:

  • Повече средства за публично-частните инициативи и партньорства
  • Да се направи реална ревизия на бюджета на селата и адекватно финансиране на селата, съответно с техните реални нужди
  • Да се преразгледат и други бюджети, коитоот години не са преразглеждани, като например в частност – подкрепата за спорта
  • Да се направят съществени промени, така че политиките да отговарят на нуждите на хората

Тук е момента да се отбележи, че тази коалиция не бе представила своите предложения до момента на провеждане на гласуването на Бюджет’25.

Изказването на Ивелин Стоянов от групата на ПП-ДБ доведе до словоизлияние от страна на Кмета на Общината, достигнало ниво нa леко кресчендо, с обосновката, че в среда на м. май очакванията са Бюджетът да бъде приет, което е „отговорно“, по думите на Таня Христова.

В хода на дискусията бяха повдигнати още въпроси от страна на общинския съветник Пепа Сомлева за поддръжката на детските площадки, както и за обема на средствата за поддръжката на уличното осветление – над 500 000 лв за Габрово и селата, при наличието на сключен ЕСКО договор за ремонт на осветлението в Габрово. Обърнато бе внимание и на раходите за сепариране, по-точно за липсата на собствена сепарираща система в Габрово, които всъщност доведоха до увеличение на ТБО за габровци от началото на 2025 г. Тук бе отговорено, че по-големите суми се дължат на всички разходи, свързани с подмяната на аварирали стълбове за осветление и т.н.

Бе повдигнат въпроса за цялостната визия за развиеито на местност „Узана“, каквото към момента няма, за проблемите със спортните бази в града, включително наскоро ремонтирания СК „Христо Ботев“, както и други текущи проблеми, които от години не успяват да намерят своето решение.

След изказването на общинския съветник от „Будно Габрово“ отново се премина във висока тонация от страна на Кмета на Габрово, което прерасна в спор между двете, надхвърлящ рамките на очакваното за нормално като рамки в процеса на това, което мнозина виждат като най-важното обсъждане за Община Габрово за годината. (*бел. лично мнение на автора на тази статия!)

В крайна сметка, след още една почивка, бе предложено да бъдат отделени 30 000 лв допълнително за публично-частните инициативи и те да бъдат добавени от приходите от ОП „Паркиране и репатриране“, а не за сметка на ремонтите в града и в селата, като общата сума бе определена на 100 000 лв. – това предложение бе прието с мнозинство от 30 гласа „ЗА“.

10 000 лв бе предложено да бъдат пренасочени за подпомагане издаването на габровски поети и писатели, като те бяха взети от Фонд „Култура“, направлението, отделено за издателска дейност.

След всички предложени промени, бе преминато към гласуване на Бюджет’25, но той бе подкрепен само от 16 общински съветника (ПП „“ГЕРБ + Общинския съветник Николай Григоров), „Против“ – гласуваха 6 човека – групата на ПП „Възраждане“ и групата на „Будно Габрово“, с „Въздържал се“  гласуваха 10 човека. Според изнесената от председателя информация, следващото гласуване на Бюджет’25 трябва да се случи не по-късно от 21 май т.г.

Целият запис от заседанието може да видите тук.