От деца за деца – ученици от ПМГ създадоха безплатно приложение в подкрепа на децата с аутизъм

Ученици с мисия: Жени Живкова и Георги Димитров от ПМГ „Акад. Иван Гюзелев“ създадоха приложение в подкрепа на деца с аутизъм!

Публикацията е създадена в рамките на проект „Социално отговорни и граждански активни“. Проектът се осъществява благодарение на най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл България „Ти и Lidl за нашето утре“, в партньорство с Фондация „Работилница за граждански инициативи“, Български дарителски форум и Асоциация на европейските журналисти.
Докато много техни връстници прекарват лятната ваканция в почивка и развлечения, Жени Живкова и Георги Димитров – ученици в професионалната паралелка на ПМГ избраха да използва времето си по смислен и вдъхновяващ начин, посветени на каузата да бъдат в помощ на децата с аутизъм, техните родители и хората, които работят с тях!
Жени Живкова показа приложението, разработено от нея и Георги – ученици от 12 клас в паралелката с професионална насоченост – Системен програмист с интензивно изучаване на английски език-  пред екипа на Дневния център за деца и младежи с увреждания в Габрово в края на м.юли. Иновативното приложение е разработено специално за работа с деца с аутизъм. То е създадено с цел да подпомага развитието на комуникативни и когнитивни умения чрез интерактивни и визуално адаптирани игри.
Жени сподели, че създаването на приложението е част от нейната лична кауза да използва технологиите за социална полза и че планира да продължи да развива проекта в сътрудничество със специалисти и педагози.

В свят, в който технологиите все по-често са синоним на развлечения, група млади хора от Габрово доказват, че дигиталните умения могат да бъдат и инструмент за добрина и социална промяна.

Проектът, наречен „Моето другарче“, е повече от просто технологично решение – той е резултат от съпричастност, отговорност и искрено желание да се направи нещо значимо за онези, които често остават извън центъра на общественото внимание. Съчетавайки знанията си по програмиране с лична кауза, Жени и Георги създават инструмент, който може реално да подобри ежедневието на деца със специални образователни потребности, както и на техните семейства и педагози.

Историята им е вдъхновяващ пример за това как младите хора могат да бъдат двигател на позитивна промяна, когато им се даде възможност, подкрепа и свобода да развиват своя потенциал. В следващите редове ще научите повече за идеята, мотивацията и самото приложение – разказани лично от неговите създатели.

Срещнахме с Жени, виртуално, за да разкаже тя самата повече за идеята, вдъхновението и каузата! Цялото интервю с нея може да чуете във аудио-записа в нашия youtube канал – линкът е в края на публикацията.
  • С нас днес е Жени Живкова, която всъщност все още е ученичка в ПМГ, нали така Жени?

Жени Живкова : Да.

  • Тя всъщност е направила едно уникално приложение, за което малко по-късно тя лично ще ни разкаже как точно си оползотворява лятната вакансия. Първо да си представиш какво учиш, кой клас си?

Жени Живкова : Официално мога да кажа, че съм 12-ти клас, последна година в гимназията. Уча в професионалната паралелка, системен программист. Всъщност приложението, за което спомеханте, го създадохме в екип, с още едно момче от моя клас, Георги Димитров. Двамата работихме по създаването, тъй като вече третата година поред участваме в Национална Олимпиада по Информационни технологии. И за това състезание трябва да се създаде проект, който се представя пред няколко комисии. Тази година решихме проекта да има и някаква социална стойност и да бъде приложим.

Всъщност, аз искам да се занимавам с деца. Идеята ми е да работя като учител по-късно. И темата за децата, развитието на децата, психология, ми е много интересна. И просто съчетахме двете неща заедно. Идейният проект е мой. Проведохме едно кратко проучване и след това обсъдихме всичко със специалисти, за да може да бъде възможно най-ефекасно приложението и също така – използваемо.

  • Как се казва Вашето приложение?

Ж.Ж.: Приложението се казва Моето другарче

  • То е специално направено, доколкото разбрах за децалата и за аутистичния спектър, който ще могат да работят с него. Какво точно можем да видим в това приложение? Какви са функциите, които предлага?

Ж.Ж.: До момента сме създали три игри, които развиват различни умения от децата, които не са достатъчно развити поради аутизма.

Имаме игра за разпознаване на звуци, издавани от животни, имаме игра за обвързване на предмет и действието, което се извършва с него. Това са неща, които са им полезни на тези деца, които могат да използват, когато водят леки упражнения с децата, едновременно да се забавляват и да работят.

  • Тоест едно дете, което е с аутизъм, ще може само да използва приложението, доколкото разбирам? Или ще трябва и чужда помощ?

Ж.Ж.: Нашата идея е винаги детето да бъде под надзор, просто защото с тях комуникацията е малко по-различна. Ако оставим едно дете, което няма аутизъм, той ще може само да си играе игричките. Има инструкции, които може да прочетете. Това цялото нещо е много интуитивно. Едно дете може да се оправи само, но когато той е с аутизъм, е добре да бъде под надзор на възрастен, на ресурсен учител, на педагог, за да може просто да бъде по-ефекасно цялото нещо.

  • Приложението, предполагам, е изцяло безплатно за ползвателите му, които ще го ползват?

Ж.Ж.: Да, идеята ни беше да бъде безплатно и да го предоставим на възможно най-много хора за да го използват.Вече официално е публикувано в интернет от, може би, около седмица.

  • Тоест нашите читатели сега, като чуят за него, който прояви интерес, може да влезе да се го изтегли и да види какво всъщност представлява?

Ж.Ж.: Всъщност няма нужда да го теглят, тъй като то е web-сайт. Всеки, който има интернет, би могъл да открие сайта и да го ползва. (*бел. ред. линкът е по-горе)

  • Вие имахте много кратко представане при Петя Тошкова в Центъра (*бел. Дневния център за деца и младежи с увреждания в Габрово). Как се посрещна тази идея, всъщност, за приложението от специалистите?

Ж.Ж.: Те бяха много щастливи, много доволни и нещо, което останало в съзнанието ми, нещо, което те казаха, беше, че са горди, че има млади хора, които работят и мислят за децата, които нямат равен шанс на всички останали. Това беше идеята ми от самото начало, при създаването на този проект, да помогнем и да бъде полезно. И това, което те казаха, е, че биха могли да го ползват, би им било полезно, което за нас е много ценно.

  • Ссякаш този проблем, специално с децата с аутизъм – вече има доста такива дечица, по една или друга причина. Това е доста сложно заболяване, състояние, може би, по-точно. И понеже познавам родители на такива деца, мисля, че и за тях ще бъде интересно да разберат, предполагам, че сега ще разберат повече хора, че го има това приложение. За мен е гордост, че точно ученици са го направили. Така се получава от деца за деца, за които много искам да ви благодаря за въобще тази идея, как Ви е хрумнало да го направите. И вие казвате, че искате да се занимавате и да направите с деца, което е похвално и пожелавам успех на това, което сте замислили. А има ли нов проект, по който работите, следваща стъпка, която ще се случи в някакво близко бъдеще?

Ж.Ж.: Тъй като има доста интерес в момента към нашото приложение, идеята ни е да го доразвием, да добавим нови игри. Тъй като, както вече казах, аз съм професионална паралелка в гимназията, което означава, че трябва да завършва обучението си с дипломен проект, планирам да направя едно приложение, подобно на това, само че за хора с дислексия, тъй като се оказва, че има много такива. А отново няма много такива приложения, които да могат да ползват.

  • Тоест ще има някаква серия от такива приложения за хора с различни специфични нужди, така да го кажем? А във вашия клас, Вие казахте, че сте работили с ваш съученик, Георги. Предполагам, че има и други покрай вас от вашия клас или от другите класове, които може би също проявяват интерес и биха се включили да помагат в това начинание. Как се развива тази професионална паралелка всъщност?

Ж.Ж.:  Обучението е пет години, както при всички други паралелки. Имаме професионални практики, които се провеждат в габровски фирми. Имаме и практика в чужбина, като програмата Еразъм. В интерес на истината, всички проявяват интерес към професията и се опитват да се развиват в нея. Трупваме знания заедно.

За този проект към момента не сме мислили да включваме други, тъй като използвахме проекта за състезание, които има регламент, заради който не можем да бъдем повече от двамата човека в екип. Затова и до момента сме го развивали двамата. Може би занапред ще остане така, тъй като и комуникацията понякога е трудна, но пък резултатът е добър, което е важно.

  • Предполагам, че и Вашите преподаватели подпомагат тази дейност също така?

Ж.Ж.: Да, имаме много подкрепящи учители, които ни помагаха през целия процес на създаване на приложението и ни помагаха, когато имахме някакви въпроси, тъй като ние все още учим всичко от нулата за програмирането и имахме много въпроси, по време на създаването на сайта.

Много ви благодаря за това нещо, което сте направили, за приложението, за идеите и за посоката, която аз като габровец, се радвам, че тръгва оттук и точно от хора, които имат и визия как да го развиват. И си надявам, че и за напред така ще имаме поводи да се чуваме отново и да ни разказвате за вашите идеи и всичко, което предстои около Вас, защото мисля, че ще има не само интерес, но и полза от всичко това нещо, което правите.

Ж.Ж.: Благодаря, надявам се да бъде полезно за всички.

Настоящият проект се осъществява благодарение на най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл България „Ти и Lidl за нашето утре“, в партньорство с Фондация „Работилница за граждански инициативи“, Български дарителски форум и Асоциация на европейските журналисти.