ОУ „Ран Босилек“ посреща новата учебна година с „Приказно училище“

Публикацията е създадена в рамките на проект „Социално отговорни и граждански активни“. Проектът се осъществява благодарение на най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл България „Ти и Lidl за нашето утре“, в партньорство с Фондация „Работилница за граждански инициативи“, Български дарителски форум и Асоциация на европейските журналисти.

Иновативно ново „приказно“ пространство вече е изградено в ОУ „Ран Босилек“ и ще посрещне учениците в първия учебен ден! За идеята и нейната реализация разговаряме с учителките Петя Генчева и Кристияна Блажева, които всъщност са вдъхновението зад интересната идея!

  • Как се роди идеята за специално обособена стая за приказкотерапия? Имаше ли нещо конкретно, което ви вдъхнови?

Нашето вдъхновение се роди, след като разгледахме сайта и страницата във Фейсбук на „Приказно училище“. Там видяхме споделени събития, снимки с деца, приказки, книги и още много идеи, които докоснаха сърцата ни. Особено силно ни впечатли посланието, което прочетохме в сайта: „От нас днес зависи как децата ни виждат света!“ – думи, които отвориха вратата към нашето решение. Вдъхновени от примера на г-жа Надежда Тодорова и подкрепени от нашия директор г-жа Нина Митева, ние поехме по пътя на създаването и реализирането на наша собствена приказна класна стая – едно пространство, в което децата ще растат не само в знание, но и в доброта, въображение и любов към живота.

  • Какво очаквате, че децата ще усетят и научат, когато влязат в това „приказно“ пространство?

Очакваме децата да усетят, че влизат в свят, който им принадлежи – свят, в който всяко кътче разказва история и носи послание. Нашата приказна класна стая е създадена, за да ги докосне до природата, до чистотата на добродетелите, до уважението към семейството и към хората около тях. Вярваме, че тук те ще намерят връзка със самите себе си и ще усетят, че всяко дете е носител на вълшебства. Искаме да научат, че когато имат цели, когато вярват в себе си и се подкрепят един друг, няма невъзможни неща. Надяваме се нашето пространство да бъде тяхното малко убежище на мечти, където знанието и добротата вървят ръка за ръка.

  • Разкажете ни за самото помещение, в което ще се осъществи приказкотерапията – тази „приказна стая“, което виждаме на Вашите снимки – как бе оформена тя?

Още от самото начало знаехме, че искаме нещо различно. Нашата цел беше децата да бъдат главните герои в своята приказна стая, затова решихме да не поставяме готови приказни персонажи, а да създадем символ, който да ги съпътства – дърво пазител. Под неговата сянка учениците ще могат да съпреживяват истории и да усещат сигурност. Дървото носи в себе си знаци – кошер с рояк като символ на изобилието, феи, които сбъдват мечти, и люлка – нежният символ на детската усмивка и безгрижие. Така пространството се превърна в място, което не просто украсява стаята, а вдъхновява, закриля и дава криле на детското въображение.

 За методиката и педагогическите цели

  • Как планирате да използвате стаята в учебния процес — има ли конкретни педагогически подходи, в които използвате приказкотерапията?

Всяка сутрин децата ще бъдат посрещани с кратка приказка за вдъхновение на деня, преди да започне първият час. Освен това сме предвидили допълнителни занимания по интереси, както и включване на приказките в следобедните дейности. Приказкотерапията ще бъде и наш педагогически инструмент – ще я използваме в часовете по български език като психологическа нагласа и индивидуален подход, в математиката като средство за осмисляне на количества, а в часовете по родинознание – като начин за създаване на междупредметни връзки и за изграждане на ценности. Така приказките ще се превърнат не само в източник на вълшебство, но и в мост към знанието.

  • Какви компетенции и качества се стремите да развивате у децата чрез този метод?

Чрез приказкотерапията искаме да развиваме у децата емоционална интелигентност, умение да разпознават и изразяват чувствата си, както и съпричастност към другите. Стремим се да изграждаме ценности като доброта, уважение и благодарност, но и важни качества – въображение, творческо мислене, способност за работа в екип и вяра в собствените им сили. Вярваме, че тези компетенции ще им помогнат не само в училище, но и в живота – да бъдат по-уверени, по-човечни и по-устойчиви пред предизвикателствата.

  • Получихте ли подкрепа от ученици, родители или местната общност и как беше изразена тя?

Получихме огромна подкрепа от нашия директор г-жа Митева, която повярва в идеята ни и ни насърчи да реализираме „Приказната стая“. С вдъхновение г-жа Надежда Тодорова нарисува дървото пазител, а колеги и родители допринесоха с идеи и ентусиазъм. Заедно създадохме уникално пространство, в което децата ще се чувстват сигурни, вдъхновени и обичани.

В края на учебната 2024/2025 година кандидатствахме по Националната програма „Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда“, със съдействието на директора и педагогическия състав на ОУ „Ран Босилек“ – Габрово. Проектът ни бе одобрен за 19 990 лв., с които ще обновим класната стая с нови маси, столчета, пуфове, секция с шкафчета и модерен интерактивен екран. Така ще обединим две пространства – уютен приказен свят за приказкотерапия и съвременна учебна среда, в която децата ще се чувстват удобно, мотивирани и вдъхновени.

За началото и бъдещото развитие

  • Планирате ли да разширите „Приказкотерапията“ и към други класове или сфери от училищния живот?

Да, планираме да разширим приложението на Приказкотерапията и към други класове и учебни дейности. Целта ни е повече ученици да имат възможност да се докоснат до вълшебствата на приказките, да развиват въображение, емоционална интелигентност и социални умения. Освен това виждаме потенциал за интегриране на този подход и в извънкласни занимания, проекти и училищни събития, за да обогатим цялостния учебен процес и училищната среда.

  • Как ще поддържате стаята и атмосферата ѝ във времето — имат ли учителите (и децата) възможност да въвеждат нови идеи, истории, декорации?

Поддържането на стаята и нейната атмосфера е непрекъснат процес, в който активно ще участват както учителите, така и децата. Всеки ще има възможност да въвежда нови идеи, истории, рисунки и декорации, така че пространството да се развива заедно с учениците. Така Приказкотерапията ще остане живо и динамично място, в което децата ще усещат собствен принос и ще бъдат мотивирани да творят, споделят и се вдъхновяват всеки ден.

За личния мотив и послание

  • Какво лично значение има за вас този проект?

За нас този проект има огромно лично значение, защото ни дава възможност да създадем пространство, в което децата не само учат, но и растат емоционално и духовно. Виждаме в него шанс да оставим траен отпечатък в живота на учениците – да ги вдъхновим да вярват в себе си, да развиват добродетели и въображение и да откриват вълшебството в ежедневието. За нас това не е просто стая, а начин да превърнем образованието в истинско преживяване и радост за всяко дете.

  • Какво бихте посъветвали колеги учители, които може би ще поискат да реализират подобни инициативи и в други училища?

Бихме посъветвали колегите да не се страхуват да следват идеите си и да вярват в силата на въображението на децата. Когато създаваме пространство, в което учениците се чувстват сигурни, вдъхновени и уважавани, ние оставяме траен отпечатък върху живота им и любовта им към ученето. С голямо вълнение споделяме, че през ноември в Габрово ще ни гостува Надежда Тодорова – създателка на „Приказно училище“ и на метода „Приказкотерапия в класната стая“. Тя ще ни подари вдъхновение и работещи методи за повече спокойствие, радост и обич в училище, и ще ни напомни колко е важно да вярваме – в себе си, в учениците си и в бъдещето.

Настоящият проект се осъществява благодарение на най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл България „Ти и Lidl за нашето утре“, в партньорство с Фондация „Работилница за граждански инициативи“, Български дарителски форум и Асоциация на европейските журналисти.

"Ти и Lidl"