„БудителиТЕ“ – интервю с г-жа Нина Митева, Директор ОУ „Ран Босилек“ – „Всеки от нас трябва да има роля и отговорност и да работи за бъдещето на Габрово“

Настоящето Интервю с Директора на ОУ “Ран Босилек” – Габрово, г-жа Нина Митева и г-жа Нели Пейкова, дългогодишен учител в същото училище, е част от проекта “БудителиТЕ” – серия от интервюта, посветени на Деня на Будителите, 01 ноември, инициатива на сайта “За Габрово.

Това е всъщност втора наша среща по такъв хубав повод с г-жа Митева, която определено покрива всички възможни критерии за съвременен Будител и някак много намясто идва това интервю с нея и с г-жа Пейкова, защото училището винаги е било средище на просвета, вдъхновение и развитие.

ЧАСТ 1

– Г-жо Митева, Вие сте дългогодишен Директор на ОУ “Ран Босилек” – училище, в което постиженията на децата говорят сами по себе си за високо качество. Каква е тайната на този дългогодишен успех? 

Дисциплина, посветеност към образованието и развитието на всяко дете, екип от мотивирани учители, сътрудничество с родителите и общността.

Дисциплината в училище играе важна роля за успеха на децата, като създава структура и сигурност, в които учениците могат да се фокусират върху ученето и личностното си развитие. Доброто управление на дисциплината включва ясни правила и последователност, които изграждат чувството за отговорност и самоконтрол у децата. Това не е просто контрол, а възможност за развиване на умения за работа в екип, уважение и решаване на конфликти. Този баланс между свободата и отговорността е от основно значение не само за академичния успех на децата, но и за тяхното социално, емоционално и гражданско развитие. Когато учениците се учат да спазват правила и да поемат отговорност за действията си, те изграждат основите на добро гражданско съзнание. Дисциплината и организираността осигуряват основата за последователна работа и устойчивост при постигането на дългосрочни цели. Създаването на подходяща среда, която се отнася за индивидуалното изразяване, но същевременно изисква и отговорност, помага на учениците да развият умения за самоконтрол, които ще им бъдат от полза във всяка сфера – академична, социална и емоционална. Такава среда насърчава учениците да бъдат самостоятелни, да поемат отговорност за своите действия и да се възползват от възможностите за лично развитие. В резултат, учениците стават по-уверени в себе си, по-способни да се справят с предизвикателствата и конструктивно да се справят с проблемите. Те също така усъвършенстват комуникационните си умения, учат да слушат и разбират гледните точки на другите, както и се изразяват ясно и уверено. Средата на обучение не само помага на учениците да постигнат академичен успех, но и ги подготвя за по-добър социален и емоционален живот. Създаването на мотивираща среда изисква усилия от страна на учителите, родителите и учениците, но резултатите са дългосрочни и са от съществено значение за развитието на всеки един ученик. Когато дисциплината е балансирана и се прилага на всички нива с разбиране и грижа, тя създава позитивна учебна среда, в която учениците постигат успех и учат пълноценно. За мен дисциплината не трябва да се възприема като нещо негативно или ограничително, а като инструмент, който помага на учениците да постигнат своя пълен потенциал и да развият важни умения като самодисциплина, отговорност и упоритост.

Посветеност към образованието и развитието на всяко дете. Днес учителят е вдъхновител, фасилитатор на процесите, авторитет и мотиватор. Трябва да е способен да адаптира учебния процес към нуждите на различните ученици. Също така, учителят трябва да бъде информиран за последните тенденции и технологии в образованието, за да може да интегрира съвременни инструменти и ресурси в учебния процес. В крайна сметка, учителят трябва да бъде постоянно обучаван и готов да се адаптира към променящите се нужди и изисквания на образователната система.

За успешно училище са необходими квалифицирани и мотивирани учители, осигуряващи индивидуално внимание и подкрепа за всеки ученикЕмоционалната сигурност и индивидуалната подкрепа са от съществено значение за изграждането на увереност и устойчива мотивация, които ще служат на учениците през целия им живот. Ние се стремим към това всеки ученик да се чувства ценен, подкрепен и част от образователния процес и училищната общност. Важно е да съществува и ясна визия и стратегия за развитие на учебното заведение, както и системи за оценка, измерване на напредък и подобрение на образователния процес. Ключово значение има и сътрудничеството с родителите и общността, които трябва да бъдат включени активно в образователния процес. Създаването на подкрепяща и стимулираща обучителна среда е от съществено значение за успеха на учебното заведение.

Добрата комуникация е ключова за успешни взаимоотношения както в личния, така и в професионалния живот. Тя ни помага да разрешаваме конфликти, да изясняваме и изразяваме своите нужди, да се разбираме и да се подкрепяме взаимно. Добрата комуникация както в семейството, така и в училището се основава на умението да слушаме и да бъдем разбрани, да бъдем честни и открити в изразяването на мненията си, да бъдем емпатични и да се стремим към постигане на взаимно разбирателство, сътрудничество и прогрес. Интелектуална емпатия е загрижеността, която проявяваме към друг човек, както и желанието да му помогнем.

Зачитайки всички тези фактори, всяко учебно заведение може да постигне дългогодишен успех и да създаде среда, в която децата се развиват и постигат високи резултати.

– При предходната ми среща с Вас, Вие ми показахте обновената училищна библиотека, както и най-новата част на външното пространство – игрищата. Тогава споделихте с мен и за Вашия цялостен проект за парк към тази зона, като този парк би могло да се ползва от всички жители на Габрово. Как върви процесът по осъществяване на този план?

През 2017 г. от бюджета на училището бе разработен инвестиционен проект за спортните площадки и прилежащ терен към училището. За съжаление успяхме да реализираме само част от нашата идея със средства от бюджета на училището. Извършихме пълно обновяване на спортните площадки. Държавният образователен стандарт за физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване определя единните минимални и задължителни правила и норми към архитектурната и работната среда, необходими за ефективно протичане на образователния процес в училищата. В новите зоните за спорт са изградени и се поддържат необходимите подходящи съоръжения и необходимото оборудване за практикуване на физически дейности и спорт съобразно учебните програми и заниманията по интереси, свързани с физическо възпитание и спорт. Надявам се идеята ни за благоустрояване на прилежащия терен към училището да намери реализация.

Прилежащ терен към ОУ „Ран Босилек” – Южната част на склона /от улица „Йоан Предтеча” – парцел граничещ с училището/. Площта е силно затревена и обрасла с дървесна и храстова растителност, с тръни, шипки, къпини и др.  Необходимо е професионално почистване и поддръжка на склона от специалисти, имащи специфични умения и специализирано оборудване. Нашата идеята е на това място  да бъдат изградени алеи с кътове за четене, къщички за книги, малка сцена за изяви и амфитеатрални места, които да се ползват от учениците на училището и всички желаещи граждани. Могат да се добавят различни видове растения, цветя и декоративни елементи, които да направят терена привлекателен и уютен. Може да се обнови и съществуващ подход към Планетариум – Габрово. т. е. една идея за нов парк в полза не само на децата от ОУ „Ран Босилек”, но за всички обичащи книгите, науката и природата. Паркът може да бъде създаден и като интерактивно пространство, където децата могат да изучават забавни и образователни теми, свързани с книгите и природата. Също така, може да се организират различни образователни събития, празници и арт работилници, които да подпомагат учениците в техния образователен процес.

Създаването на такъв парк ще допринесе за по-голямото разнообразие на образователните възможности за децата и за подобряването на техните знания и интереси.

Вие разгледахте една реализирана идея – училищната библиотека на ОУ „Ран Босилек“. Това е център на ученето и културната дейност в училището. Библиотеката ни е напълно обновена през септември 2023 година със средства от бюджета на училището. Част от високите постижения в училище зависят и от наличието на съвременна училищна библиотека, която предоставя пространство за самостоятелни проучвания, работа в екип, творчество и общуване между учениците и техните преподаватели, среща с писатели, участие в конкурси и др. Осъществяваме библиотечно-информационно обслужване, като се обезпечава и подпомага постигането на държавните образователни стандарти, съобразно учебните програми.

– Какво още предстои за Вашето училище в близко бъдеще, или по-точно какви са Вашите творчески планове за развитието на училището, с оглед на тежката демографска ситуация в Габрово?

 Данните от статистиката за демографска ситуация в Габрово са показателни и силно обезпокоителни. Когато говорим за демография в Габрово, трябва всеки да се замисли и да допринесе с нещо за задържане на младите хора в Габрово. Предлагайки качествено образование се надяваме да привлечем и задържим талантливите млади хора в нашия град. Ние, като институция предлагаме качествено образование на техните деца. Освен това, трябва да се работи по създаването на условия за развитие на предприемачеството и иновациите, които ще допринесат за икономическото развитие на региона. Всеки от нас трябва да има роля и отговорност и да работи за бъдещето на Габрово и да помогне за неговото развитие и за  привличане на млади хора. 

ОУ „Ран Босилек” е утвърдено като конкурентноспособно, привлекателно и ефективно учебно заведение, с непрекъснато обновяваща се образователна среда, със съвременни технологии и интерактивни методи на преподаване. 

Надявам се ОУ „Ран Босилек” да устои на тежката демографска ситуация, защото е място, където обучаемият придобива знания и умения, чувства се разбиран, подкрепян, защитен и щастлив. Учениците ни имат високо ниво на подготовка и се справят успешно на НВО в 4 клас и НВО 7 клас. Училището ни е център за родители, търсещи и намиращи педагогическа информация, сътрудничество, подкрепа, съгласие. То е и средище на специалисти, които упражняват професиите си, поддържат квалификацията си на съвременно равнище, стремят се към висока професионална реализация и са удовлетворени от работата си. Бъдещият облик на ОУ „Ран Босилек”, залегнал като визия в целевата част на годишния ни план, е „Мечтатели с амбиции за утрешния ден!“

Ние вярваме, че образованието не само предоставя знания, но и учи на хората как да мечтаят, да сбъдват мечтите си, да се стремят към по-добро бъдеще и да бъдат амбициозни. Стремим се да създадем пространство, където всеки ученик може да развие своя потенциал и да постигне своите цели.  

Предстои ни изграждане на СТЕМ център. Той ще бъде разположен на етаж 4 в училищната сграда – 6 кабинета. Този СТЕМ център ще предоставя уникални възможности за обучение и развитие в областта на природните науки, математиката и компютърното моделиране. Програмата на центъра ще включва учебни занятия, лабораторни практики, проекти и състезания в областите на науката, технологиите, инженерството и математиката. Учениците ще имат възможност да развият своите умения и таланти чрез интерактивни уроци и експерименти, които ще им помогнат да разберат и приложат принципите на науката в практика.

Ние подкрепяме и вярваме в потенциалните възможности и развитието на всеки ученик. Вярваме, че с правилната насока, подкрепа и мотивация всеки ученик може да постигне своите цели и да развие своя потенциал. Вярваме в индивидуалния подход към образованието, който да отговаря на специфичните нужди и интереси на всеки ученик. Вярваме в поощряването на творчеството, иновациите и самостоятелното мислене, които са ключ към успешното развитие на учениците. Убедедени сме, че с труд, постоянство и дисциплина  се постига всяка поставена цел и се гарантира успех.

  – И на финала на нашето интервю с Вас – какво е Вашето лично послание към деца, родители и учители, и въобще – към общността, в навечерието на един от най-светлите ни празници – Деня на Будителите?

Будителите ни са горящи искри от миналото, но и живи факли в настоящето. Будителят не е само историческа личност. Будителят е всеки, който създава, вдъхновява и помага. Будителят е всеки, който дава пример на другите и променя общността ни към по-добро.

Мили ученици, вие сте тези, които ще носите светлината напред – любопитни, устремени, знаещи, можещи, отворени към света. Пазете и развивайте тази светлина с гордост, защото тя ще ви дава сила и самочувствие във всичко, което правите.

Скъпи родители, вие сте първите учители и будители за своите деца, тези, които полагат основите на любовта към знанието, към родината и ценностите, които ще ги съпътстват през целия им живот. Вашият пример и подкрепа са безценни – те вдъхват увереност и желание за знание и развитие. Бъдете търпеливи, вдъхновявайте децата си да се гордеят с корените си и да следват мечтите си с откритото сърце. Нека заедно създадем бъдеще, изпълнено с ум, дух и сила!

Уважаеми колеги, вие сте съвременни будители, които продължават делото на народните просветители с неуморност и отдаденост. Вашата работа е искряща, вдъхновяваща и безкрайно важна за всички. Бъдете пример за почтеност, толерантност, знание и отговорност.

Честит празник на всички, които носят български дух в сърцето си!

Нека  пламъкът на знанието и любовта към езика, културата и традициите ни гори във всеки от нас.

Този пламък е нашата връзка с миналото и същевременно светлина към бъдещето.

Нека го пазим и предаваме на следващите поколения с гордост и вдъхновение, защото именно той ни дава сила и идентичност.  

Честит Ден на народните будители!

Очаквайте и Част 2 от натоящето интервю, в която ще ви срещнем с г-жа Нели Пейкова, дългогодишен преподавател в ОУ „Ран Босилек“