Община Габрово с искане за ударно вдигане на данъци и такси – фокус – Такса битови отпадъци – кога ще се гласува?
С публикация в раздел „Проекти за наредби“ от 03 ноември т.г., Община Габрово предлага да бъдат вдигнати почти всики данъци и такси за габровци, като исканите увеличения са, както следва:
- Общинската администрация предлага увеличение на такса „битови отпадъци“ за град Габрово с 22,5%.
- Увеличение на данъка върху леки и товарни автомобили до 3,5 тона средно с 16,3%.
- Данъкът при придобиване на имущество по възмезден начин да се увеличи от 2,5% на 3%
Каква е обосновката?
За повишението на Такса битови отпадъци посочените мотиви са:
- обезпечаване на дейността на ОП „Благоустрояване” в частта събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръженията и инсталациите за тяхното третиране;
- поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване;
- дейността на ОП „Регионално депо за неопасни отпадъци” по третиране на битовите отпадъци в някои съоръжения и инсталации;
- Сепариране;
- отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО;
В детайли, в документа се казва:
Дейността по сметосъбиране и сметоизвозване на селата на община Габрово е увеличена. През последните години се наблюдава увеличаване на живущите в околните села на гр. Габрово. Това довежда до увеличаване както на генерирания битов отпадък така и на строителен и едрогабаритен, в следствие на извършените ремонти.
Прогнозната стойност на текущите разходи изпълнението на дейността за 2025 г. е в размер на 4 256 500 лв. Предвиденото увеличение спрямо текущата календарна година се дължи изцяло на предвиденото увеличение на минималната работна заплата от 01.01.2025 г. с 15,4%. Това увеличение дава отражение освен във възнагражденията на работниците и служителите и в стойността на абонаментните и други услуги ползвани от предприятието.
За дейността по събиране на битови отпадъци и транспортирането им са предвидени средства в размер на 2 199 000 лв., от които 135 000,00 лв. са закупуването на контейнери тип „Ракла” 1,1 куб.м. и метални кофи за пепел.
Друг цитиран разход е 250 200,00 лв., които са предвидени за сол за посипване на пътища – от „За Габрово“ напомняме, че миналата зима бе пусната, меко казано, скандална обществена поръчка за такава сол, като тогава Община Габрово закупи 2700 тона сол за сумата от 418 500 лв без ДДС, за сезон 2023/2024. За по-предходен период – сезони 2021/2022/2023 количеството бе 2250 тона за сумата от 307 500 лв без ДДС, а настоящата обществена поръчка за сезон 2024/2025 е за 2100 тона, като към настоящия момент на публикуване на тази публикация, тя е прекратена, поради липса на участници. Припомняме и, че последните 2-3 зимни сезона в Габрово не бяха особено студени – не става ясно какво количество в „мотивите“ за повишение на ТБО от закупените в последните години общо близо 5000 тона сол изобщо е изразходено, какви са наличностите и какво налага ново закупуване на още такава сол.
От „мотивите“ за повишение на ТБО разбираме още, че друга причина за исканото увеличение е честотата на събиране и изхвърляне на контейнерите. Други мотиви са още:
- увеличение на частта от такса битови отпадъци за третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации е съобразено с повишаване цени, свързани с експлоатация на машини и съоръжения, както и увеличение на размера на минималната работна заплата. – горива, ел. енергия, материали и външни услуги.
- разходи за сепариране на отпадъците на вход регионално депо
- мониторинг на води, почви, въздух, шум, морфологичен анализ на постъпващите за сепариране и на депонираните отпадъци. За 2025 г., стойността която е заложена за изпълнение на тези услуги е 43 000 лв.
- работа с Мобилен пункт за предаване на разделно събрани отпадъци от домакинствата.
- Отчисления и обезпечения по чл.60 и чл.64 от ЗУО – Общината е длъжна да плати пълен размер на отчисленията, като разходът по чл. 64 ще бъде в двоен размер или с 546 250 лв. повече от така предложената план смeтка.
- Инвестиционни и целеви разходи – В инвестиционните намерения на Община Габрово е включен булдозер (актив включен като преходен от 2024 г. с прогнозна стойност 500 000 лв.) и компютър за нуждите на ОПРДНО, както и техника за обезпечаване дейността на ОП Благоустрояване в размер общо на 1 235 100 лв.
От приложената таблица става ясно, че освен булдозера за 500 000 лв, чиято обществена поръчка бе блокирана чрез входирана към КЗК жалба от една от фирмите – участници в търга, Община Габрово планира да закупи още и:
-Компютър за 2000 лв
-Хидравлична преса за 3100 лв
-Надземен резервоар за дизел за 30 000 лв
-Мобилна колонка за 12 000 лв
-Спец. автомобил – зимен – 1 бр. – за 250 000 лв (не става ясно какъв точно автомобил ще бъде закупен за тази определено предизвикваща интерес сума)
-Сметосъбиращ камион – 2 бр. – за 800 000 лв
-Камион до 3,5 т – за 120 000 лв
-Контейнер тип „Лодка“ 4 м3 – 5 бр – за 10 000 лв
-Контейнр за битов отпадък 4 м3 – 5 бр. – за 10 000 лв
Или общата стойност на планираните инвестиционни разходи възлизат на 1 737 100 лв
В същото време, цитираният като основен разход – за работни заплати, осигуровки, обезщетения и други възнаграждания разход се очаква да се повиши от 2 681 000 лв за 2024 г. до 2 954 000 лв. за 2025 г. – т.е., увеличението за тези разходи за персонал е едва 273 000 лв, на фона на исканите инвестиционни разходи в размер на 1 737 100 лв. Общите разходи на Община Габрово за дейността на ОП „Благоустрояване“ за 2024 г. се планира да достигнат не повече от 4 016 805 лв, докато плануваното за 2025 г. е 5 491 600 лв. Ясно се вижда, че действителното увеличение идва от желанието за закупуване на тежка техника, а не посоченият като „основен“ мотив – увеличението на минималната работна заплата.
Оправдано ли е габровци да бъдат накарани да плащат ТБО с 22.5% повече, за да бъде закупена тежка техника, докато в същото време на преден план се изкарва мотивът „повишение на МРЗ“ е въпрос, който не може да не зададем.
Припомняме и, че зимната поддръжка в селата е предмет на отделен разход, който не се изпълнява от ОП „Благоустрояване“ – в момента тази обществена поръчка също е блокирана от жалба, входирана в КЗК, но тя „редовно“ се печели от една и съща фирма вече години наред.
Други интересен момент е, че въпреки, че предложението за повишение на ТБО е качено на сайта на Община Габрово още на 03 ноември, то няма да бъде обсъждано в предстоящето днес заседание на Общински съвет Габрово. В заседанието, обаче, е включена точка, наречена Актуализиране размера на обезпечението по чл. 60 от Закон за управление на отпадъците, за тон отпадък. В нея е предложено вместо досегашното обезпечение за тон депониран отпадък, което се заплаща в размер на 2,84 лв/т., то да бъде преизчислено до 3,74 лв./тон, считано от 01.01.2025г. Това е увеличение с близо 32 % и, ако бъде прието днес на заседанието на ОбС, то би било обосновка и за последащо положително гласуване на цялостното повишение на ТБО (което вероятно ще се случи на следващото заседание на ОбС през декември).
От „За Габрово“ припомняме и, че ТБО за габровци бе повишена от януари 2022 г., с мотива, „че не е променяна от 10 години“.
От „За Габрово“ напомняме и, че това лято бе гласувана промяна в методологията на изчисление на ТБО, според която водещ показател трябва да бъде обемът генериран отпадък, а не както до сега – ТБО да се изчислява на база квадратура на притежавано жилище. С гласуване през м. семптември, обаче, въвеждането на новата методология бе отложено и тя няма да е задължителна от 01 януари 2025г., но се очаква да влезе в сила от 01 януари 2026 г., което повдига въпроса – ако сега ТБО за габровци бъде увеличена и то с над 22%, при прилагане на „старата“ методология, очаква ли се това да се случи отново и през 2026 г., когато бъде въведена окончателно новата методология на изчисление?
Решението за промяна в методологията, тук.
Решението от септември на парламента, тук.
Всички документи за планираното повишение на ТБО – Габрово, тук.
Освен ТБО, Община Габрово планира повишение и на други местни данъци и такси, което ще разгледаме подробно в следващ материал по темата.
От Община Габрово са съобщили, че Всички заинтересовани лица и организации могат да депозират писмени предложения и възражения по проектите за 2025 г. в деловодството на Общината или по имейл в срок до 3 декември – имейлът е gabrovo@gabrovo.bg