Решение, взето с пълно мнозинство от Общинския съвет в Габрово в края на декември, е обжалвано в АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ГАБРОВО
Това стана ясно на провелото се на 30 януари първо редовно заседание на Общинския съвет в Габрово. Решението, което е обжалвано, бе взето с пълно мнозинство в Общинския съвет в Габрово на провелото се на 19 декември последно заседание за 2024 г. То се отнася до анексиране на договорите за безвъзмездно предоставяне на спортни обекти – общинска собственост, на спортни клубове.
Ето какво гласи РЕШЕНИЕ № 251 19.12.2024 год.:
На основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА и чл. 103, ал. 1, т. 1 от Закона за физическото възпитание и спорта, във връзка с т. 3.5 от Раздел VI на Програмата за развитие на спортните клубове за 2025 г. на министерство на младежта и спорта и Наредбата за национално клубно лицензиране, издадена от Български футболен съюз, Общински съвет Габрово
1. Удължава срока на договорите за безвъзмездно предоставяне на спортни обекти – общинска собственост на спортните клубове с една година, считано от датата на тяхното изтичане.
2. От предмета на договорите по т. 1 да бъдат изключени изкуствените терени в спортен комплекс „Христо Ботев“.
3. Задължава кмета на Община Габрово да сключи допълнителни споразумения със спортните клубове, съгласно т. 1 от настоящото решение.
Приложение: 9 бр. молби от спортни клубове
Според информацията, с която от „За Габрово“ разполага, жалбата е внесена в Административния съд на 08 януари.
Мотиви за оспорването:
Жалбоподателят счита, че решението е незаконосъобразно, защото нарушава административнопроизводственит
ОСНОВНИ АРГУМЕНТИ:
1. Нарушение на административнопроизводственит е правила
- Общинският съвет заобикаля процедурите, предвидени в Наредбата за управление и разпореждане с общински спортни обекти.
- Съгласно Наредбата, спортните клубове трябва да подават заявления за ползване на спортни обекти между 1 ноември и 1 декември на текущата година. След това кметът назначава комисия, която оценява допустимостта на кандидатите и изготвя класиране.
- С решението на Общинския съвет този процес се игнорира – договорите се удължават автоматично, без оценка на спортните клубове.
- Не е ясно кои клубове ще получат удължаване на договорите и дали отговарят на изискванията на наредбите и законите.
2. Противоречие с материалноправни разпоредби
- Общинската Наредба не предвижда възможност за удължаване на договори чрез анекси, а възможност за сключване на договори чрез нови заявления и оценка.
- Цитираните в решението нормативни актове (ЗМСМА, ЗФВС и др.) също не дават основание за подобна процедура.
- Кметът на Община Габрово е задължен да издава заповеди и да сключва договори въз основа на кандидатстване и оценка, а не чрез анексиране на предишни договори.
3. Несъответствие с целта на закона и нарушаване на принципа за равнопоставеност
- Решението дава предимство само на спортни клубове с предходни договори, без да отчита новите кандидати.
- Това поставя в неравностойно положение други спортни клубове, които са подали заявления по надлежния ред, но не получават равен шанс за ползване на спортните обекти.
- Ако удължаването не беше извършено, всички клубове щяха да участват в процедурата по кандидатстване, оценка и разпределение.
ОСНОВНО ИСКАНЕ НА ЖАЛБОПОДАТЕЛЯ: Отмяна на Решение № 251/19.12.2024 г. на Общински съвет – Габрово.
На провелото се на 19 декември м. г. последно заседание на Общинския съвет в Габрово това решение, което понастоящем е обжалвано пред Административния съд, провокира дискусия, която продължи около 1 час. Самото предложение бе внесено от Грета Господинова-Станева от ПП ГЕРБ която поясни, че внася предложението, тъй като има промени от страна на Министерство на младежта и спорта, отнасящи се до изискванията за кандидатстване по програма за развитие на спортните клубове.
Всяка година това се случва през декември, но всяка година крайният срок за кандидатстване на спортните клубове е края на януари. Тази година, обаче, министерството посочва като краен срок 27 декември. Наредбата е публикувана на 2 декември с краен срок 27 декември, за да кандидатстват и за да получат финансиране допълнително. Това е немалко и изключително важно за тези спортни клубове – те трябва да предоставят договор за ползване на съответна база. Такива договори са им необходими не само за това финансиране, необходими са им за лицензиране, необходими са им за участие в държавни спортни календари, картотекиране на състезатели. Ако ние не вземем днес едно нарочно решение, което да подкрепите, тези спортни клубове, рискуваме да стопираме тяхната спортно състезателна дейност за 2025 година,
каза Грета Господинова-Станева.
Самото предложение е внесено като извънредна точка, като документи по него не са качени в дневния ред в секцията в сайта на Община Габрово. Това практически прави невъзможно широката общественост да се запознае в детайли с мотивите за това решение.
След представянето на извънредната точка от страна на Грета Станева, последва бурна дискусия, продължила близо час, която може да проследите в цялост тук.
Мирослав Симеонов, общински съветник от Коалиция ПП-ДБ, направи следното предложение:
Общинският съвет да гласува и да възложи на кмета на Община Габрово да извърши действие по незабавно назначаване на комисия по чл. 19 ал. 5 от Наредбата за управление и разпореждане с Общински спортни обекти на територията на Община Габрово, която незабавно да разгледа постъпилите от спортните клубове заявления за ползване на спортни обекти.
На отговарящите на изискванията на наредбата спортни клубове да бъдат издадени нужните документи и удостоверения за използване на спортните обекти преди 27 декември. Второ, по отношение на всички останали процедурни действия, свързани с кандидатстването, изготвянето на графици и сключване на договори, включително за клубове, които все още не са подали заявления, но спазили срока за подаването, да бъдат приложени изискванията на Наредбата за управление и разпореждане с Общински спортни обекти на територията на Община Габрово.
В дискусията участие взема и кметът на Община Габрово, Таня Христова, която заявява:
„Кажете, ще даваме ли по някакъв ред, какъвто и да е той, спортната база на Oбщина Габрово? Защото сигурно има и друг вариант, където да кажем, че нищо няма да даваме. Не стига, че имаме проблеми с отоплението, и Спортна зала Орловец не може да се ползва. Не стига, че има достатъчно много нужда от тренировъчни часове, за да може децата, младежите и спортните клубове да се развиват. Поемете отговорност и кажете това, което наистина трябва да чуят клубовете.
Имаме ситуация, която е възникнала, в резултат на променени правила на едно министерство. И ние трябва да кажем на клубовете ДА или НЕ. И дори да е един клуб, ние трябва отговорно да кажем, че той е изключен или той е включен. Без да казвам, кой е клубът и така нататък. Дай Боже, повече спорт в този град. Този спорт, обаче, не може да бъде повод за такива емоции.
Това е невъзпитателно от гледна точка на напрежение, което трябва да бъде в друга посока – за висока спортна подготовка, за добри условия, за участие в състезание, за участие в надпревари.“
Клубът, който Таня Христова визира, без да бъде споменавано неговото име, е всъщност ОФК „Янтра-2019“, които са основни ползватели на спортните терени в комплекс „Христо Ботев“ и които, оказва се, не са внесли навреме необходимите документи, съгласно новите изисквания на Министерство на младежта и спорта и съгласно новата Наредба за управление и разпореждане с Общински спортни обекти на територията на Община Габрово.
След горепосочената реч от страна на Таня Христова, която е и председател на УС на ОФК „Янтра-2019“, бе поискана 10-минутна почивка от страна на друг общински съветник – Пепа Сомлева, с думите:
Очевидно Наредбата ще я нарушим, по един или по друг начин. Ние не можем да вървим във вариант, в който да я спазим. Искам 10 минути почивка – да седнем, да обсъдим и да излезем, защото, г-жо Христова, аз съм сигурна, че всички тук търсим намирането на мир за добра спортна дейност и спокойствие в града и всички да са доволни.
След тази 10-минутна почивка, която се оказва съдбоносна за вземането на решението за анексиране, всички предложения, включително и това на Мирослав Симеонов, бяха оттеглени, дискусията приключи, а Общинският съвет-Габрово гласува в пълно мнозинство с 28 гласа „ЗА“ решението, което понастоящем вече е в процедура на обжалване пред Административен съд – Габрово.
От „За Габрово“ припомняме, че пак през декември ОФК „Янтра-2019“ поиска на два пъти, като на втория път му бе одобрена допълнителна субсидия в размер на над 40 000 лв., като относно тази субсидия бе входирано становище от страна на адвокат, в което се казваше, че към 27 ноември ОФК Янтра 2019 имат публично изискуемо задължение към държавата в размер на близо 50 хил лв. Това ги прави недопустими за финансиране по наредбата.
В това становище, което сме публикували в цялост тук, се казва още и:
Предоставянето на исканата субсидия би било в противоречие със Закона за държавните помощи и правилото de minimis (минимална помощ), тъй като:
- за период от 3 г. е надхвърлен законоустановения праг на финансиране. Само за 2024 г. вече са изплатени 437 900 лв.;
- предоставя се тенденциозно и избирателно само в полза на един субект;
- представлява икономическа изгода, която субектът не би получил при нормални пазарни и нормативни правила.
Въпреки всичко, допълнителната субсидия бе гласувана на извънредно заседание, провело се на 17 декември, само 2 дни преди да бъде анексиран и договорът им за ползване на спортните терени, общинска собственост.
Само преди дни, на 30 януари, без дискусия и с мнозинство бе гласувано и прието и изплащане на следваща субсидия към ОФК „Янтра-2019“ от 400 хиляди лв. Повече по темата тук.
Ще следим с интерес развитието по казуса с внесената в Административен съд-Габрово жалба, а как работи Общинският съвет в Габрово и дали неговата дейност по този казус е законосъобразна – предстои да разберем!