10 км обходен път, включително тунелът под Шипка в проектобюджет ’25; Проекти за над 127 милиона за Община Габрово

Обход на гр. Габрово от км 20+124,50 до км 30+673,48, включително тунел под връх Шипка – Новоизградени участъци -10,55 е включен като предвиден разход в Програма за приоритетни стратегически инвестиционни проекти с национално финансиране за периода 2025-2028 г.

Това става ясно от приложените документи към Проект на Решение на Министерския съвет за одобряване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2025 г. и материалите към него.

Интересно е, че същият обект е включен и в Списъка с резервни стратегически инвестиционни проекти с национално финансиране за периода 2025-2028 г. – Обход на гр. Габрово от км 20+124,50 до км 30+673,48, включително тунел под връх Шипка, Новоизградени участъци -10,55 км – посочената сума срещу този разход е 21 088 900 лв.

През юли 2024 г. стана ясно, че има пречки пред изграждането на този тунел, който за габровци си остава само едни обещание.

Изграждането на тунела под Шипка се очаква повече от 127 години, а след като през 2019 г. проектът най-сетне е раздвижен, процедурите са бавени с различни аргументи. Затова веднага след като Върховият административен съд отхвърли плана за управление на парк „Българка“, в който попадаше съоръжението и който забраняваше всякакво ново строителство в обхвата на парка, стартирах поредица от срещи. През юли бе обявено, че вече е изготвена пътна карта за осъществяване на законови процедури по подготовката и изпълнението на инвестиционния проект със срокове и отговорници, информира министърът като отчете и усилията на свои предшественици за придвижването на проекта.

Заради отстраняване на явна фактическа грешка срокът на договора за проектиране е бил спрян, считано от края на юли 2023 г. До края на м. юли 2024 г. би трябвало водните обекти с грешно отразен обхват да бъдат нанесени в кадастралната карта и кадастралните регистри, а заповедта на Службата по геодезия, картография и кадастър Габрово, с която са одобрени измененията, да влезе в сила. Инж. Коритарова обърна внимание през юли, по време на изслушването в НС по темата, че е належащо да бъдат приети промени в Закона за кадастъра и имотния регистър, които да облекчат процедурите по съобщаване при установяване на явна фактическа грешка.

Тунелът под Шипка ще е възлова точка при движението в посока Север – Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната – в област Стара Загора. Проектът е включен за финансиране в програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. Проектирането му стартира след близо тригодишна процедура по Закона за обществените поръчки, започнала през 2019 г. и преминала през обжалване и санкция на съда. Срокът за проектиране на съоръжението е осем месеца, а строителството ще продължи около три години и половина.

Изпълнител на обекта е ДЗЗД „Консорциум „ПСВТ“. Стойността на договора с предмет „Проектиране и строителство на обект: „Обход на гр. Габрово от км 20+124,50 до км 30+673,48, включително тунел под връх Шипка“ е 358 млн. лв. с ДДС. Договорът за строителен надзор е на стойност близо 6,5 млн. лв. Консултант е ДЗЗД „Трансконсулт – Свеко“. Двата договора са сключени през месец юни 2022 г.

В рамките на изслушването през м. юли стана ясно, че продължава разработването на идейни и технически проекти за обхода на гр. Казанлък.

Дали са отстранени всички пречки пред изграждането на тази 127 годишна идея, предстои да разберем!

Проекти за над 127 милиона за Община Габрово са включени в Прогнозен размер на капиталови разходи по Инвестиционната програма за общински проекти – всички предвидени ремонти – в документите (включена е информация и за общините Севлиево, Трявна и Дряново)

За Габрово накои от по-интересните инфраструктурни проекти са:

  • Изграждане на кръгово кръстовище при бул. „Васил Априлов“ и ул. „Юрий Венелин“, гр. Габрово – 2 362 000 лв (сключен договор по обществената поръчка)
  • Водоснабдяване на група села: Велковци, Кметчета, Лесичарка, Карали, Костенковци, Стойчовци, Драгомани, Тодорчета, Междене, Узуни и Старилковци от вътрешната водопроводна мрежа на гр. Габрово – 26 579 000 лв (сключен договор по обществената поръчка)
  • ИЗГРАЖДАНЕ НА ПРОЖЕКТОРНА ОСВЕТИТЕЛНА УРЕДБА НА ТЕРЕНА НА СТАДИОН „ХРИСТО БОТЕВ“, НАХОДЯЩ СЕ В УПИ I (ПИ 14218.515.378) КВ.193, ГР. ГАБРОВО, ОБЩ. ГАБРОВО“ – 1 838 000 лв (сключен договор по обществената поръчка)
  • Благоустрояване на парк „Баждар“, гр. Габрово – 4 890 000 лв (сключен договор по обществената поръчка)
  • Основен ремонт на стадион „Априлов“, гр. Габрово – 5 373 000 лв
  • Изграждане на спортен комплекс в кв.Трендафил в УПИ I, кв.36, град Габрово – 8 000 000 лв
  • Ремонт улично осветление, тротоарни настилки, благоустрояване ул.Брянска и ул.Христо Смирненски – 2 936 500 лв
  • Ремонти на улици в редица села – Яворец, Стоевци, Райновци, Поповци, Новаковци, Жълтеш, Враниловци, Борики, на стойност над 13 000 000 лв
  • Реконструкция и модернизация на плувен басейн в СУ „Отец Паисий“, град Габрово – 2 634 000 лв
  • ПРЕУСТРОЙСТВО НА ОБЩЕСТВЕНА СГРАДА В ОБЩИНСКИ ЦЕНТЪР ЗА ИНОВАЦИИ И РАБОТА С ДЕЦА „РАДИОН УМНИКОВ“ – 4 923 000 лв

и други.

Информация за всички инфраструктурни обекти в областта – в снимковия материал, сумите са в хил.лв. без ДДС.

 

 

Относно Осигурителната политика за периода 2025-2028 г. тя предвижда за 2025 г. и за 2026 г. да се запази размерът на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” на Държавното обществено осигуряване (ДОО) на нивото от 2024 г. Запазват се и размерите на осигурителните вноски за другите фондове на ДОО, а също и съотношенията между осигурителите и осигурените лица.

Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица се увеличава от 1 април 2025 г. на 1 077 лв. и се запазва за целия прогнозен период. Минималният осигурителен доход за земеделските стопани и тютюнопроизводители също се увеличава от 1 април 2025 г. на 1 077 лв. и се запазва за целия прогнозен период.

Максималният осигурителен доход за всички осигурени лица се увеличава за целия прогнозен период съответно от 1 април 2025 г. на 4 130 лв., за 2026 г. на 4 430 лв., за 2027 г. – 4 730 лв. и за 2028 г. – 5 030 лв.

Предвидено е още:

  • Запазване на размера на обезщетението за отглеждане на дете до двегодишна възраст – 780 лв. за целия период до 2028 г. включително;
  • За осъвременяване на пенсиите от 1 юли 2025 година са предвидени допълнителни средства в размер на 617,6 млн. лв. (увеличението ще е само с 5%)
  • В проектобюджета за 2025 г. е разчетено увеличение на разходите за персонал с 5% за структурите, за които не са предвидени други увеличения в изпълнение на приети нормативни актове и действащи политики, в т.ч. и общинска администрация – увеличение от 283,7 млн. лв.;
  • През 2025 г. е запазена политиката за увеличение на възнагражденията на педагогическия персонал в средното образование със 125% от средната брутна работна заплата за 2024 г. (2 284 лв.), като ефектът в разходите е увеличение от 499 млн. лв.

Увеличение на държавния дълг –  Въз основа на допусканията за ново дългово финансиране през периода 2025-2028 г. се предвижда държавният дълг да достигне съответно до 59,7 млрд. лв. (27,7% от БВП) през 2025 г., 70,5 млрд. лв. (31,0% от БВП) през 2026 г., 79,5 млрд. лв. (33,5% от БВП) през 2027 г. и 87,0 млрд. лв. (35,2% от БВП) през 2028 г.

 

Обобщение

Доклад

Средносрочна прогноза

Капиталови разходи

Приоритетни

Резервни

Механизъм на определяне

Обосновка

Проектозакон

Снимка – „Капитал“