БудителиТЕ – Интервю-разговор със Савина Цонева – за вдъхновението, книгите и ролята на библиотеката в съвремието! – “Четенето е вселена от светове и не може да бъде заменено от нищо друго. Четете!”
Публикацията е създадена в рамките на проект „Социално отговорни и граждански активни“. Проектът се осъществява благодарение на най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл България „Ти и Lidl за нашето утре“, в партньорство с Фондация „Работилница за граждански инициативи“, Български дарителски форум и Асоциация на европейските журналисти.
В съвременния свят можем да гледаме на будителството не е само като на духовна, но в същото време и на гражданска мисия. Днешният будител несъмнено е преди всичко активен гражданин – човек, който участва, споделя, създава общности и отстоява истината в едно често противоречиво информационно пространство.
Къде е мястото на библиотеката в съвременния ни дигитален свят и как се развива будителска дейност в библиотеките в сегашно време? Настоящето интервю е опит да покажем ролята на библиотеките в съвремието ни – Библиотеката, като място за срещи и идеи, е не просто културен, а и център, където хората се учат да общуват, да мислят критично и да споделят знание.
На 1 ноември отбелязваме Деня на народните будители – празник, който ни връща към корените на българската духовност, знание и просвета. Днес, в динамичното ни ежедневие, повече от всякога имаме нужда от личности и институции, които да събуждат стремежа към знание, култура и ценности. По този повод разговаряме със Савина Цонева – директор на Регионална библиотека „Априлов – Палаузов“ в Габрово, за ролята на съвременните будители, за предизвикателствата пред библиотеките и за мисията да съхраняват и разпространяват духовното наследство.
- Г-жо Цонева, какво означава за Вас понятието „будител“ днес – в съвременния, динамичен свят?
Както е известно, будителят е човек от епохата на Възраждането, чийто дела, мисли и стремежи са свързани с духовно пробуждане, борба за национално освобождение, просвещение. Почти винаги свързваме думата будител с изявени личности от нашата история като Васил Априлов, Николай Палаузов, Райчо Каролев, Иван Гюзелев, Тодор Бурмов, Неофит Рилски, Пенчо Семов и др. Имаме доста будители габровци.
Според мен, всеки, който притежава дарба, способност или талант и ги споделя с другите е будител. Всеки, който вдъхновява останалите, възстановява миналото, опазва ценностите, мечтае и увлича хората със силата на своята личност и безспорен професионализъм е будител.
- Според Вас кои са качествата, които превръщат един човек в съвременен будител?
Любовта към знанието, съпричастността, умението да споделяш и вдъхновяваш, мъдростта, обичта към другите хора.
- Бихте ли посочили личности от нашето настояще, които според Вас олицетворяват тази роля?
Много светли личности, които съм срещнала в живота си могат да бъдат определени като будители – първата ми учителка Славка Лефеджиева, библиотекарката във филиала в Лъката Соня Маринова, някои от преподавателите ми в училище, Държавния библиотекарски институт и университета. Всички онези, с които съм се срещнала благодарение на работата си в библиотеката – скромни, вдъхновени, горящи в работата си творци – художници, писатели, поети, журналисти, краеведи, историци – Петър Проданов, Ангел Гоев, Пенка Андреева, Мария – Тоска Стефанова, Марин Маринов, Мойсей Мойсеев, Ганчо Танев, Яна Максимова, Велизар Велчев,, Минчо Минчев,Илия Пехливанов и много други. Със сигурност пропускам някой, който заслужава. Най-важното е, че освен безспорни професионалисти, те бяха и добри хора с морал и съвест.
- Как Регионалната библиотека в Габрово се стреми да изпълнява мисията на духовен и културен център?
В историческото развитие на страната библиотеките са играли важна роля на центрове на българската духовност и култура, образование и наука, както и на пазители на писменото културно – историческо наследство. Днес те са водещи информационни институции, осигуряващи широк и неограничен достъп до най-ценните образци на световната литература и култура, както и до съвременните постижения на цивилизацията. Библиотеките са общодостъпна среда за личностно и обществено развитие, за учене през целия живот, за безплатен достъп до Интернет.
Още през далечната 1861 г. с основаването на габровското читалище започва и събирането на книги за читалня. Първите са изпратени от Васил Априлов от Одеса и дарени от будни габровци. Почти 165 г. библиотеката продължава да събира, обработва, организира, съхранява и предоставя за ползване книги, периодични издания, публикации, библиографска информация и осигурява достъп до книжовното и литературното културно наследство. Обслужването на читателите става по-бързо и релевантно, откриват се нови възможности за електронни услуги, за дистанционно обслужване, за пълни библиографски справки. Дигитализацията осигурява както опазване на оригиналите, така и достъп от всяка точка на света до ценни книжовни паметници. Организираме срещи с автори. През всички тези години, въпреки превратностите на времето библиотеката е била винаги в услуга на габровци.
- Какви инициативи и проекти реализирате, за да събуждате интереса на младите хора към книгите и знанието?
Насърчаване на четенето на децата от ранна възраст е една от основните задачи на библиотеката. Имаме дългогодишно добро партньорство с училища и детски градини. Съществува програма „Библиотеката като образователна среда” на МОН, организираме „Един учебен час в библиотеката“, „За първи път в библиотеката”, летни занимания, „Библиотекар за един ден”, „Празник на буквите” и пр. Опитваме се да покажем на малките, че четенето е едно от най-смислените занимания. В ежегодния конкурс „Читател на годината” отличаваме и малките читатели до 14 години. Провеждаме „Алея на книгата” в партньорство с Община Габрово. Успешно сме изпълнили няколко проекта, насочени към децата и младите читатели, съфинансирани по програма „Култура” на Община Габрово – „От хартията до книгата…и след това” – атрактивно представяне на процесите за изработването на хартия, демонстрация на книгопечатане с пресата на Гутенберг, творчески ателиета на открито за изработване на книгоразделители, книги-уникати и предмети от хартия с различни техники (декупаж, оригами, квилинг, ориноко). Проект „Книжно лято – букви, думи и знаци“ запозна деца и младежи с интересни начини за изписване на букви, знаци и думи чрез различни събития – арт-ателиета, игри с думи, литературно четене, демонстрация на калиграфия. Проект „В началото бе словото… от глаголицата до съвременното изкуство” – творчески ателиета „Светът на глаголицата” – оцветяване на глаголически букви, рисуване върху коприна, забавни образователни игри, ателие за папие-маше и арт-колажи, ателие „Втори живот за вестници, списания и книги“, създаване на приказки, театрална миниатюра „Грамотното мишле (Буквите)“, изложба „Изкуство в книга – „Ars in Libro”. Организираме и занимателни игри с програмируеми интерактивни играчки Bee Bot и „Начални стъпки в програмирането с робот Finch“.
Скоро приключи националният ученически конкурс „Моят любим литературен герой”, в който участваха 85 деца и младежи от цялата страна.
- С какви предизвикателства се сблъскват библиотеките в дигиталната епоха, когато информацията е леснодостъпна, но често повърхностна?
Информацията е достъпна, но рядко е изчерпателна и достоверна. Затова са библиотекарите – да отсеят ненужното, да посочат сериозните източници и да помогнат на читателя да намери това, което търси и това, което всъщност ще му бъде полезно. Библиотекарят е необходимият компетентен посредник между потребителя и информацията.
- В каква степен библиотеките днес могат да се възприемат като съвременни просветни центрове, наследници на делото на будителите?
В голяма степен. Както споменах, съхраняваме ръкописи и старопечатни книги, част от националното книжовно наследство, осигуряваме безплатен и неограничен достъп до дигитализирани издания и информационни ресурси, възможности за самообразование, придобиване на познания в най-различни области и, разбира се, развлечение.
- Помагат ли технологиите на мисията да се „буди“ обществото или по-скоро създават нови бариери?
В момента е много важна дигиталната и медийната грамотност, за да се отсяват фалшивите новини и манипулациите. Библиотеката предлага обучения по дигитална и медийна грамотност. Издадохме и помагало, което обучаемите ще получат.
- Каква според Вас е ролята на учителите, културните институции и общността в изграждането на ново поколение „будители“?
Мисля, че основна роля играят родителите и семейството. Едва след това идват институциите. Разбира се, едни от най-важните хора в живота на човека са неговите учители. Институциите на паметта като библиотеките, архивите, музеите и пр. са призвани да опазват и предават на поколенията знания и умения, традиции и идеи, мъдрост и вдъхновение. За щастие много родители водят децата си в библиотеката.
- Коя книга или кой автор е бил Ваш личен духовен ориентир, Ваш будител?
„В началото беше Словото…”. Не мога да отлича едно заглавие и едно име. Една от първите книги, които съм прочела беше „Малкият принц”, който и до ден днешен ми е любим. Сред любимите ми автори е Чудомир. Безкрайно се забавлявам с афоризмите на Оскар Уайлд. Всъщност са неизброими, тъй като в различни периоди от живота ми са ме вдъхновявали различни книги и хора. Много обичам поезията и започвам деня с любими автори – Петя Цонева, Яна Кременска, Камелия Кондова, Ники Комедвенска, Маргарита Петкова, Миряна Башева, Елена Денева – Трифонова, Красимир Едрев, Елена Христова и още, и още….
- Какво послание бихте отправили към младите хора по повод Деня на народните будители?
Четенето е вселена от светове и не може да бъде заменено от нищо друго. Четете!
- И ако трябва да си представим образа на будителя на XXI век – как бихте го описали?
Според мен всеки, който притежава дарба, способност или талант и ги споделя с другите може да бъде наречен будител. Всеки от нас е будител, ако носи стремеж към знание и просвещение в сърцето и ума си. Всеки от нас е будител, ако е споделил поне с едно дете радостта от четенето, ако е запазил поне една снимка, история или спомен и ги е предал на потомците, ако е помогнал на някой да открие родовите си корени или миналото на родното си място.
В динамичния ни XXI век библиотеките са не само пазители на книги, но и живи пространства за развитие на гражданска ангажираност и критично мислене. Те се превръщат в средище, където хората се учат да различават истина от манипулация, а борбата с дезинформацията става част от ежедневната културна и обществена мисия. Те са и място, в което децата получават не само ежедневен досег с книгите, но и място за творчество, развитие на дигитални умения и съчетание на общуването с книгит със съвременни методики на обучение.
Обученията по медийна и дигитална грамотност, както и инициативите за насърчаване на четенето несъмнено са път към изграждането на информирано и силно гражданско общество. Чрез тях деца и възрастни не само се запознават с книгите, но и се учат да бъдат активни участници в общността и на свой ред – създатели на знание!
Да бъдеш будител днес е отговорна и трудна мисия – преди всичко, това означава да бъдеш гражданин, който не остава безразличен – нито към знанието и културата, нито към средата и хората около себе си.
***












