БудителиТЕ – интервю с г-жа Бела Косева, преподавател в ОУ „Неофит Рилски“ – „Истинското удовлетворение идва тогава, когато учениците започнат да вярват в себе си и да откриват смисъл в знанието – тогава те се превръщат не просто в грамотни, а в мислещи и вдъхновени личности.“

Публикацията е създадена в рамките на проект „Социално отговорни и граждански активни“. Проектът се осъществява благодарение на най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл България „Ти и Lidl за нашето утре“, в партньорство с Фондация „Работилница за граждански инициативи“, Български дарителски форум и Асоциация на европейските журналисти.

В навечерието на Деня на народните будители си спомняме за онези, които с думи, пример и отдаденост продължават делото на книжовниците, просветителите и духовните водачи от миналото. Днес будителите не носят перо и свещ, но носят същата светлина – светлината на знанието, на човечността и на вярата в младите хора. Сред тях са и учителите, които всеки ден тихо и търпеливо пробуждат у учениците любов към словото, доброта и стремеж към съвършенство.
Г-жа Бела Косева, преподавател в ОУ „Неофит Рилски“, е един от тези съвременни будители. В работата си тя съчетава професионализъм и човечност, вдъхновява децата да мислят, да творят и да вярват в силата на собствените си думи. В навечерието на празника разговаряме с нея за радостта от учителската мисия, за успехите на нейните ученици и за смисъла на будителството днес.

За успехите на учениците

  •  Госпожо Косева, вашите ученици отново прославиха училището с отличия от Националния литературен конкурс „Дивото“ съвсем в началото на тази учебна година. Как се почувствахте, когато научихте резултатите и кога бе кандидатстването?

– Участвахме в края на миналата учебна година, но резултатите излязоха през лятната ваканция. Когато разбрах, че нашите ученици са грабнали и трите отличия в категория „Млади таланти“ до 18-годишна възраст – първо място и две поощрителни награди, изпитах огромна радост и гордост. Най-вече заради децата, които вложиха толкова енергия и въображение в своите творби. За мен всяко такова признание е доказателство, че усилията ни имат смисъл – че четенето и писането могат да вдъхновяват и да изграждат уверени, мислещи млади хора. Темата на конкурса насърчаваше участниците да изразят любов към красотата на българската природа и загриженост за нейното опазване. Именно това съчетание между чувство и знание направи творбите им искрени и въздействащи.

  • Какво според вас вдъхновява децата да участват в конкурсите, от които се завръщате като лауреати?

Децата често се вдъхновяват от възможността да създадат нещо свое и да видят усилията си признати. Част от тях участват с известна несигурност, но когато осъзнаят, че могат да създадат собствена творба, се появява истинска радост и удовлетворение. Прекрасно е да наблюдавам как те сами се изненадват от способностите си и от резултатите си. Участието в конкурсите се превръща в повод да се почувстват уверени, да се изразят и да разберат, че тяхното творчество има стойност.

  •  Разкажете ни малко повече за процеса на подготовка – как се работи с учениците, за да достигнат до тези резултати?

– Към всеки конкурс подхождаме отговорно, като внимателно се запознаваме с темата и изискванията на организаторите. В повечето случаи жанрът, с който може да се участва, е есето – вид текст, който не се изучава в прогимназиален етап, а изисква умение за изграждане на аргументирана и завършена творба. Учениците, които се затрудняват с поезията, често избират да се включат именно с есе. Затова започваме с изясняване на жанра и обсъждаме неговите особености. След това учениците подготвят своите творби, а аз давам обратна връзка и насоки за редакция, когато е необходимо.

Искам да изкажа специална благодарност на родителите, които подкрепят децата и създават благоприятна атмосфера вкъщи, в която те могат да се развиват и да дадат най-доброто от себе си. Процесът съчетава напътствия, самостоятелна работа и семейна подкрепа, което дава възможност на всеки ученик да прояви своя потенциал.

  •  Какво значение имат според вас подобни конкурси за развитието на младите хора днес?

– Подобни конкурси имат голямо значение, защото дават на учениците възможност да се изявят, да преодолеят предизвикателства и да усетят стойността на собствения си труд. Те развиват умения за критично мислене и творческо изразяване, като същевременно формират увереност и чувство за отговорност. Освен това, чрез конкурси младите хора се срещат с постиженията на връстниците си и се вдъхновяват от техните успехи. Всичко това допринася за цялостното им развитие, като изгражда мотивирани, съзнателни и творчески личности.

За ролята на учителя и вдъхновението

  •  Учениците Ви често постигат успехи в областта на литературата. Как поддържате техния интерес и любов към словото?

– В часовете по литература обсъждаме добродетелите и общочовешките ценности в изучаваните текстове, поставяйки ги в диалог с други области – като история и изкуство. Винаги търсим пряка връзка с реални житейски ситуации и съвременни проблеми. Това помага на учениците да намират смисъл в учебния процес и да осъзнаят, че словото е мощен инструмент за изразяване, разбиране и интерпретация на света около тях.

През изминалата учебна година нашите възпитаници спечелиха награди от четири национални и един международен литературен конкурс, което показва колко плодотворно може да бъде участието им. Тези успехи не само ги мотивират, но и затвърждават любовта им към словото.

  • Какво е най-голямото предизвикателство пред един учител, който иска да възпитава не просто грамотни, а вдъхновени и мислещи деца?

– Най-голямото предизвикателство е да насърчим учениците да поемат активна роля в процеса на учене и да осъзнаят стойността на усилията си. Целта е интересът им да се превърне в умение за критично мислене и самостоятелно разсъждаване.

Учителят има ролята да ги подкрепя, да ги напътства и да им дава възможност за изява, като същевременно ги насърчава да търсят решения и да изграждат собствени идеи.

Истинското удовлетворение идва тогава, когато учениците започнат да вярват в себе си и да откриват смисъл в знанието – тогава те се превръщат не просто в грамотни, а в мислещи и вдъхновени личности.

  • Имате ли свой „таен ключ“ към сърцата на учениците – нещо, което ги кара да вярват в себе си и да се изразяват чрез писането?

 Не бих казала, че имам „таен ключ“, но се стремя да създам атмосфера на доверие и грижа към всеки в класната стая.

За мен е важно учениците да знаят, че ги изслушвам и че ценя тяхната индивидуалност и усилия – не само крайния резултат. Това е пътят към преодоляване на страха от грешката и изграждането на вътрешна увереност.

Подкрепата и позитивната обратна връзка ги карат да изразят мислите и чувствата си без притеснение и постепенно да открият своя личен почерк в писането.

Денят на народните будители

  •  В навечерието на Деня на будителите – какво означава за вас този празник лично и професионално?

– Денят на народните будители е един от най-светлите празници за всеки, посветил живота си на образованието и словото.

Той ни напомня за силата на българския език и култура, за усилията на поколения, които са съхранили националната ни идентичност.

В професионален план това е ден на осъзнаване – на мисията ни да възпитаваме обич към езика, към знанието и към човешките ценности, които изграждат личността.

  •  Кои са „будителите“ във вашия живот – хората, които са ви вдъхновили да станете учител и да посветите себе си на децата?

„Будителите“ в моя живот са моите учители – хората, които ме научиха да ценя знанието и силата на словото. Вдъхновение черпя и от самите ученици – тяхната искреност и усилията, които полагат, ме радват и ме насърчават да се развивам заедно с тях. Примерът на колегите и подкрепата на семейството ми също ме мотивират – всички те са моят ежедневен пример, който ми напомня защо избрах тази професия и защо е важно да посветя себе си на това децата ни да растат като мислещи и стойностни хора.

  •  Смятате ли, че днес учителят продължава да бъде будител – и как се променя тази роля в съвременния свят?

Да, вярвам, че учителят продължава да бъде съвременен будител, но ролята ни се е променила. Ако в миналото основната мисия на будителите е била да предадат и съхранят знанието, днес то е достъпно навсякъде. Затова нашата задача е да помогнем на учениците да развиват уменията си на 21. век. Учителят ги насочва и подкрепя, за да израстват като самостоятелни, отговорни и мислещи личности – а това е същинското пробуждане за нашето време.

  •  Какво бихте пожелали на своите ученици и колеги, а също и на нашите читатели по случай Деня на народните будители?

На своите ученици бих пожелала да съхранят любопитството и желанието да се развиват, да вярват в себе си и в стойността на собствените си усилия. На колегите си – вдъхновение и сила да поддържат пламъка на любознателността и отдадеността у децата. А на всички читатели – здраве и удовлетворение от това, което правят, и нека радостта от знанието и богатството на българската култура винаги осмислят и обогатяват живота ни.

***

Снимки – Бела Косева, ОУ „Неофит Рилски“, ФБ

Настоящият проект се осъществява благодарение на най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл България „Ти и Lidl за нашето утре“, в партньорство с Фондация „Работилница за граждански инициативи“, Български дарителски форум и Асоциация на европейските журналисти.