Институт за пътна безопасност: 118 загубиха живота си в ПТП-та от началото на 2025

Според най-новото проучване на независимата неправителствена организация Институт за пътна безопасност, 118 човека са загубили живота си в България в резултат на ПТП-та от началото на 2025 г.

Ето както уточняват още от организацията:

От началото на годината са загинали 118 човека в следствие на ПТП. Това е с 5% повече спрямо същия период на 2024 г. На 16 януари 2025 г. се сформира правителството на Росен Желязков. Още същия ден беше заявено, че “войната по пътищата“ ще бъде основен приоритет. След катастрофата със Сияна на 31.03.2025 г. се разбра, че за основния приоритет все още няма план за действие. На 08.04.2025 г. беше свикано извънредно съвещание в МС, на което министър-председателят ни увери, че до няколко дни ще бъде представен план, чрез който ще се противопоставим на лошите пътища и недисциплинираните водачи.

Един месец по-късно план няма, но пък Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ дава старт на Национален конкурс за детска рисунка (https://www.sars.gov.bg/%D0%B4%D0%B0%D0%B1%D0%B4%D0%BF…/ . Щеше да звучи комично ако не беше толкова тъжно.
Основният инструмент на министър-председателя за противодействие на пътнотранспортния травматизъм се занимава със всичко друго, но не и с управление на риска от ПТП въпреки, че това му е вменено със закон. Неспособността на управляващите да предприемат извънредни мерки, чрез които да нормализират движението по пътищата, се превръща в заплаха за националната сигурност. 111 дни правителството на Росен Желязков продължава да работи на „автопилот“ или „изкуствен интелект“, чрез които да въздейства на ПТП. Липсата на адекватност поражда извратени предложения от различни политически партии и телевизионни експерти за законодателни промени. Сравнителен анализ на данните със загинали показва, че до 31 март загиналите са 84, което прави с един по-малко спрямо 2024 г. Непосредствено след катастрофата със Сияна имаше няколко дни без загинали от ПТП. След напразните обещания отново жертвите започват усилено да се увеличават.
Всичко това ни показва, че транспортната система е нестабилна и се влияе от външни и от вътрешни фактори, независимо от действията и бездействията на отговорните институции. Необходими са незабавни структурни и кадрови промени на системата за управление на безопасността на движението, в противен случай пътнотранспортният травматизъм ще продължи да нараства.
За Габрово все още официална информация за възникналите ПТП-та от началото на 2025 г. няма изнесена, но за предходните години положението изглежда така:

Регистрираните пътнотранспортни произшествия на територията на областта за 2024 г. са 456, спрямо 533 ПТП през 2023 г. Тежките ПТП са 72, спрямо 116 през 2023 г, загиналите участници са 2 , като през 2023 г. те са 13, а ранените 93  срещу 146 за 2023 г.. Тежките ПТП с пешеходци са 22, загинал е 1, а ранените са 23, като 5 от тях са деца.

През 2024 г. са регистрирани 8 тежки ПТП с велосипедисти, 8 са били ранени, от тях 2 са деца. През 2023 година произшествията са били 13 тежки ПТП, 13 ранени, като 3 от ранените са деца.

За съжаление, расте броят и на ПТП-та, предизвикани от водачи на ел.тротинетки, а депутатът Иван Белчев направи следното предложение:

Предлагам въвеждане на забрана за управление на електрически тротинетки от лица под 16-годишна възраст и изискване за притежание на свидетелство за управление на мотопед (категория AM) или по-висока – например A1, B и тн.
Заради непознаването и неспазването на правилата при управлението на електрически тротинетки (индивидуални електрически превозни средства) от непълнолетни лица, считам за наложително повдигането на въпроса за регулацията на този тип превозни средства и необходимостта от законодателни промени в тази посока. Само през последните седмици в различни населени места в страната бяха регистрирани тежки инциденти с участието на деца на възраст между 12 и 16 години, управляващи електрически тротинетки, често без предпазни средства, в нарушение на правилата за движение и в зони с интензивно пешеходно присъствие.
Адвокат Силвия Петкова посочва в репортаж а bTV, че в сега действащия Закон за движение по пътищата има съществени пропуски, що се отнася до ел. превозни средства, каквито са тротинетките.
„Още преди около 6 години Закона за движението по пътищата предвиди регулация за индивидуалните електрически превозни средства. Тогава обаче нямаше все още толкова мощни електрически тротинетки – бяха само един вид, на една марка, които вдигаха 20-25 км/ч“

Тя обясни, че има забрана тротинетките да се движат през пешеходни зони, движението за тях е свободно по велоинфраструктури, но ако няма такива, управляващите ги трябва да се движат в най-дясно по пътя.

Как се осъществява регулацията в някои други държави, може да прочетете в материала на bTV по темата, тук.

В Габрово бе направен опит да се наложат по-високо глоби и да се осъществи по-сериозна регулация, чрез промени от Общински съвет, но входиралите предложението го оттеглиха, а към момента не е входирано ново предложение.

Снимка: ДА „Безопасност на движението по пътищата“