Община Габрово ще отдаде без наем терена на бившия Колодрум на БФС за срок от 20 години, „срещу направена инвестиция“! Спазени ли са нормативните изисквания, обаче?
Въпреки, че с решение на Общински съвет от 10 юли т.г., Община Габрово трябваше да отдаде под наем общински терен – бившия Колодрум – за срок от 20 години на БФС, срещу направена инвестиция и наем от 3 150 лв. без ДДС/месечно, се оказва, че всъщност Община Габрово е освободила наемателя от таксата от 3150 лв без ДДС / месечно и така практически теренът ще бъде отдаден само срещу инвестицията, която се очаква да бъде в рамките на 741 320 лв. без ДДС и срок за реализация на инвестицията – 12 месеца от сключване на договора за терена с обща площ от 3 825 кв. м., който е публична общинска собственост. Това стана ясно от редовното заседание на Общинакси съвет, провело се на 31 юли т.г., по време на което общинският съветник от „Будно Габрово“, Пепа Сомлева, повдигна въпроса защо в подписания с БФС договор съществува допълнителна точка, която не е гласувана на общински съвет, а именно:
Точка 5.: По искане на Наемателя наемната цена ще бъде премахната срещу направените инвестиции при представяне на съответните документи. (…)
Тази точка, обаче, не присъства в решението на Общински съвет за Избор на Сдружение „Български Футболен Съюз” за наемател на част от поземлен
имот с идентификатор 14218.517.205 по КККР на гр. Габрово – публична общинска собственост, с предназначение за спортен комплекс. В документа четем:
На основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната
администрация и чл. 35, ал. 1 от Наредбата за управление и разпореждане с общински
спортни обекти на територията на община Габрово, Общински съвет – Габрово РЕШИ:
1. Избира кандидата Сдружение „Български футболен съюз“, с ЕИК 000692965,
седалище и адрес на управление: гр. София, район „Витоша“, ул. „Витошко лале“ №
18, представлявано от Георги [заличено съгласно ЗЗЛД] Иванов, за наемател на част
от имот с идентификатор 14218.517.205 по КККР на гр. Габрово, с площ от 3 825 кв. м.
– публична общинска собственост, с предназначение за спортен комплекс, за срок 20
години, при наемна цена в размер на 3 150 лв. без ДДС/месечно, и задължение за
изграждане на футболно игрище в наетия имот, с размер на предвидените инвестиции
– 741 320 лв. без ДДС и срок за реализация на инвестицията – 12 месеца от сключване
на договора.
2. Възлага на Кмета на Община Габрово да издаде заповед по чл.35, ал.2 от
Наредбата за управление и разпореждане с общински спортни обекти на територията
на община Габрово и да сключи договор с избрания кандидат Сдружение „Български
футболен съюз“, с приложен към него план за ползване на спортния обект за първите
пет години от срока на договора за наем.
Приложение: Доклад на комисия, назначена със Заповед № 1203/24.06.2025 г.
на кмета на Община Габрово.
По време на дискусията стана ясно и, че подобна точка не е обсъждана и на заседанието на специалната комисия, която е била създадена за този конкурс.
Дали, обаче, са спазени нормативните изисквания, за да се ползва този терен – публична общинска собственост – практически безвъзмездно?
Ето какво е записано в действащата Наредба за управление и разпореждане с общински спортни обекти на територията на община Габрово – документ, който може да видите в цялост прикачен по-долу.
Наредба_за_управление_и_разпореждане_с_общински_спортни_обекти_на_територията_на_община_Габрово_
Както става ясно от Наредбата, за да може едно юридическо лице да ползва имоти – общинска собственост – безвъзмездно, са необходими редица условия, едно от които е седалището на въпросното юридичеко лице да е в Габрово.
Седалището на Българския футболен съюз, обаче, е в София, на адрес: район „Витоша“, ул. „Витошко лале“ № 18.
БФС няма как да изпълни изрично вписаното условие в действащата наредба и практически Община Габрово не би трябвало да отдава този имот безвъзмездно, лишавайки габровци от 3 150 лв. без ДДС/месечно за срок от 20 години – общата сума за тези 20 години възлиза на 756 000 лв!
Вероятно Община Габрово ще отговори, че теренът не се отдава „безвъзмездно“, а срещу „инвестиция“, но тъй като от дотук проведените заседания стана ясно, че БФС очаква Община Габрово да приведе терена в готовност до поставяне на изкуствената трева, от „За Габрово“ ще отправим въпроси по този казус, по реда на ЗДОИ към Община Габрово – ще попитаме каква е инвестицията, която трябва да направи Община Габрово, за да приведе терена в готовност, както и кой ще поеме изграждането на евентуална съпътстваща инфраструктура – санитарни помещения, съблекални и т.н., които не са включени в договора с БФС, като основният въпрос, който остава е – опазен ли е, в крайна сметка, общественият интерес при сключването на този договор, предвид и постоянно покачващите се данъци и такси на територията на Община Габрово?