Община Габрово предлага драстично увеличение на цената на билетчета и карти за селищни и междуселищни пътувания

Община Габрово предлага редовният билет да стане от 1.50 лв понастоящем на 2.00 лв / 1.00 евро /, считано от 01.12.2025 г., което е повишение с над 33%! Подобна е промяната и в цените на абонаментните карти – вместо досегашните 45 лв за карта за цялостнаа градска мрежа за възрастни, се предлага новата цена да е 54.00 лева/ 27.60 Евро, което е увеличение с 20%!

Промените ще засегнат всички абонаментни карти, включително и тези за междуселищния транспорт на територията на Община Габрово. Всички промени може да видите в прикачения файл, тук:

Промени цени билети

Освен, че промяната в цените е драстична, се оказва и, че новите цени не са правилно представени. В закона ЗАКОН ЗА ВЪВЕЖДАНЕ НА ЕВРОТО В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ четем:

Правило за превалутиране от левове в евро

Чл. 12. (1) В съответствие с чл. 4 от Регламент (ЕО) № 1103/97 превалутирането от левове в евро се извършва, като числовата стойност в левове се раздели на пълната числова стойност на официалния валутен курс, изразен с шест цифри с всичките пет знака след десетичната запетая.
(2) Официалният валутен курс не се закръглява или съкращава при извършването на превалутирането.
Официалният валутен курс е 1.95583 лв/евро, което означава, че ако се приеме новата цена за стандартния билет да бъде 2.00 лв, то неговата еврова равностойност трябва да е 1.02 евро. Ако пък цената е фиксирана на 1 евро, то неговата равностойност в лева трябва да е 1.95583 лв, след закръглянето – 1.96 лв.
Сред мотивите за предловението за повишението на цените е вписано:
В депозираното Предложение и мотивите към него са посочени обстоятелства, които засягат увеличението на разходите през 2024 г. спрямо 2023 г., което се дължи на увеличение на разходите за застраховки, необходимост от ремонт на транспортните средства във външни сервизи, увеличение на разходите за персонал – заплати и осигуровки, в резултат на увеличение на МРЗ, увеличение на обхвата на тол системата.
В условията на стремглаво растящи цени на основни продукти и вещи за бита, формиращи висока инфлация и при недостиг на кадри с необходимата квалификация, недостатъчни нива на възнагражденията и нисък интерес към работните места, основно по отношение на водачите на превозни средства, се е наложило средната работна заплата за периода 2022 г. – 2024 г. да нарасне с приблизително над 20 %.
В предложението, обаче, липсва точна информация каква е средната работна заплата на служителите на „Общински пътнически транспорт“ гр. Габрово.
Предложението ще бъде обсъждано на дневния ред на редовното заседание на Общински съвет – Габрово, планирано за 30 октомври. С целият дневен ред може да се запознаете тук.
Ако бъде прието предложенито в този му вид, то това ще означава, че цената на редовния билет в Габрово вече ще надхвърля тази за билета за столичния общински транспорт – в момента Билет, позволяващ пътувания с прекачвания в рамките на първите 30 минути на територията на гр. София струва 1.60 лв. Месечната карта, важаща за всички линиии в София към момента е 50 лв, което означава, че предложената съответна цена за Габрово отново ще надхвърля цената за транспорт в София.
В същото време, според официалната статистика на НСИ, Област Габрово остава далеч спрямо столицата по критерий „Средна работна заплата“ – за второто тримесечие на 2025 г., СРЗ в Област Габрово е 2008 лв (бруто), спрямо 3489 лв за София (столица). Тази съпоставка също липсва в предложението за промяна на цените, входирано към Общински съвет лично от Кмета на Община Габрово, Таня Христова. С други думи, габровци получават 1.7 пъти по-ниски заплати, спрямо софиянци, но се очаква да започнем да плащаме по-скъп обществен транспорт.
Припомняме и, че през 2024 г., както и в началото на тази година Община Габрово придоби няколко електрически автобуса –  към вече въведените 5 електрически 7-метрови автобуса се присъединиха още два нови междуградски, 12-метрови електробуса YUTONG.
Тогава бе съобщено:

Разширението на електрическия автопарк е част от ангажимента на Община Габрово да се превърне във въглеродно неутрален град до 2030 г. Мобилността и транспортът са едно от ключовите направления в Климатичния договор на Габрово, който цели устойчиво развитие и адаптация към климатичните промени.

Проектът „Екологосъобразна мобилност в община Габрово и община Севлиево“ се реализира по Националния план за възстановяване и устойчивост, с фокус върху по-чист, по-достъпен и енергоефективен транспорт.

Проектът е с обща стойност от 10 281 282,36 лв. и се реализира в периода от 22 април 2024 г. до 22 април 2026 г., в партньорство между Община Габрово, Община Севлиево и „Общински пътнически транспорт“ ЕООД – Габрово.

В информацията за този проект бе вписано още, че неговата стойност е 10 281 282.36 лв., от които:

  • 7 738 590.77 лв. – съфинансиране от Механизма за възстановяване и устойчивост
  • 506 383.35 лв. – национално съфинансиране от бюджета на РБ за невъзстановим ДДС
  • 2 036 308.24 лв. – собствен принос

Което повдига въпроса – дали исканото увеличение е действително породено от повишаването на СРЗ на работниците в ОПТ – Габрово, или чрез това увеличение се очаква да бъдат покрити сумите от графа „собтсвен принос“, описани по-горе?

Дали така внесеното предложение ще бъде прието от Общински съвет, предстои да разберем на 30 октомври.
Друга интересна точка от дневния ред е желанието на РЕМО „Етър“ да закупи още един хотел за своите нужди, че поемане на нов общински дълг на стойност до 700 000 лв. Цялото предложение може да видитя във файла тук:
По този въпрос от „За Габрово“ изпратихме официално Становище, което може да прочетете тук: