Общинският съвет ще гласува искането за увеличение на местни данъци и такси в четвъртък

Община Габрово очаква да събере с около 1 милион лв. повече през 2025 г., ако се приеме исканото увеличение на местните данъци

На предстоящото редовно заседание на Общински съвет-Габрово предстои да бъде гласувано широко дискутираното и искано от Община Габрово увеличение на Такса битови отпадъци (искано увеличение с 22.5%), увеличение на данъка върху леки и товарни автомобили до 3,5 тона (средно с 16,3%), данък при придобиване на имущество по възмезден начин – да се увеличи от 2,5% на 3%.

Исканото увеличение за такса битови отпадъци разгледахме детайлно в предходен материал по темата, тъй като на редовното заседание, проведено на 28 ноември, бе одобрено искането за увеличение на досегашното обезпечение за тон депониран отпадък, което се заплащаше в размер на 2,84 лв/т. То бе преизчислено до 3,74 лв./тон, считано от 01.01.2025 г., което е увеличение с близо 32% (решението бе взето с пълно мнозинство от общинските съветници). Така практически се постави основата и за настоящето искане за увеличение на цялостната ТБО с 22.5%. Акценти от инвестиционните намерения на Община Габрово, които обуславят исканото увеличение са:

Община Габрово планира да закупи за нуждите на ОП „Благоустрояване“:

-Компютър за 2000 лв

-Хидравлична преса за 3100 лв

-Надземен резервоар за дизел за 30 000 лв

-Мобилна колонка за 12 000 лв

-Спец. автомобил – зимен – 1 бр. – за 250 000 лв (не става ясно какъв точно автомобил ще бъде закупен за тази определено предизвикваща интерес сума)

-Сметосъбиращ камион – 2 бр. – за 800 000 лв

-Камион до 3,5 т – за 120 000 лв

-Контейнер тип „Лодка“ 4 м3 – 5 бр – за 10 000 лв

-Контейнер за битов отпадък 4 м3 –  5 бр. – за 10 000 лв

Така, наред с обществената поръчка за булдозера за 500 000 лв, която обществена поръчка бе блокирана чрез подадена към КЗК жалба от една от фирмите-участници и това спря  изпълнението й в настоящата 2024 г., общият план за закупуване на техника за ОП „Благоустрояване“ възлиза на над 1.7 милиона лв, без ДДС. В същото време цитираното като основен мотив – увеличение на минималната работна заплата (с 273 000 лв. повече за  2025 г.), е несъществено спрямо целия бюджет на ОП „Благоустрояване“. Общите разходи на Община Габрово за дейността на ОП „Благоустрояване“ за 2024 г. се планира да достигнат не повече от 4 016 805 лв, докато плануваното за  2025 г. е 5 491 600 лв. Ясно се вижда, че действителното увеличение идва от желанието за закупуване на тежка техника, а не посоченият като „основен“ мотив – увеличението на минималната работна заплата.

Повече по темата ТБО тук.

Искане за увеличение на ТБО

Мотиви ТБО

Относно местни данъци ето какво четем в приложените към искането за увеличение на различни данъци мотиви:

  • Относно искането за увеличение на данъка върху МПС (средно с 16.3%):

Един от основните приходоизточници в бюджета на общината е данъкът върху превозните средства. Делът на приходите от този данък спрямо общите собствени приходи е значителен, достигайки 41,95 % през 2023 г. Тези средства играят важна роля за финансирането на местни дейности, свързани с подобряване на инфраструктурата и качеството на живот на жителите. Приходите от данъка се използват за текущи ремонти на общинската пътна мрежа и улиците в града, както и в съставните 133 населени места в общината. Освен това, те подпомагат благоустройствени мероприятия, включващи изграждането на детски площадки, междублокови пространства, паркинги и паркове, както и текущата издръжка на спортни обекти и културни институти, като Детския фолклорен ансамбъл „Габровче“, Общински спортни имоти, Интерактивен музей на индустрията, МАИР “Боженци“. През последните години се наблюдава значително увеличение на населението, живеещо в селата. Очакванията на хората, които живеят в тези райони, включват нужди като ремонт и частична или пълна рехабилитация на пътища, изграждане на нови трасета за улично осветление и реконструкция на пешеходни пътеки. Част от средствата се разходват за основни и текущи ремонти на общинска собственост. Ремонтите на общинска собственост включват направа на покриви, подмяна на дограма, както и частични строително ремонтни дейности. Средствата, които Общината заделя за финансиране на обществения транспорт, също ще бъдат увеличени във връзка със собственото финансиране на проекта за екологосъобразна мобилност. По този проект Общината ще придобие нови електрически автобуси, които ще обслужват междуселищния транспорт. 

Не е посочено, обаче, коя точно „общинска собственост“ ще бъде ремонтирана със средства, придобити от „данък МПС“. Относно цитираният проект „за екологосъобразна мобилност“обществената поръчка е вече в очакване на избор на изпълнител, тъй като са подадени 2 оферти в указания срок. Обществената поръчка е за 3 840 000,00 лв. без ДДС, а най-ниската предложена оферта е за 1 641 500,00 лв., което показва значително по-ниски разходи по тази обществена поръчка, спрямо предварително заложеното за доставка на 2 броя нови  12+/-1 метрови  електробуси,  доставка и монтаж на 2 зарядни станции за тях и обучение на персонала. 

Процедурата, по която трябваше да се получи европейското съфинансиране – НПВУ – Процедура BG-RRP-8.013 “Екологосъобразна мобилност“, обаче, е прекратена.

Припомняме, че в началото на годината бе обявено, че Община Габрово ще придобие 5 нови електрически автобуса. Общата стойност на проекта (който включва и закупуване на седем автобуса и електрически станции и за Севлиево) бе 10 411 082.36 лв. От тях 2 016 107.14 лв. трябваше да е собственото финансиране на Община Габрово, а 150 001.10 лв. щеше да е приносът на Община Севлиево, но процедурата вече е прекратена!

И тук идва логичният въпрос – при прекратена процедура, по която се очакваше финансиране за тези автобуси, но включени като теза в искането за вдигане на данък МПС, това означава ли, че Община Габрово сама ще закупи тези автобуси, или ще се търсят отново варианти за външно финансиране със съфинансиране? При такива неясноти, защо изобщо закупуването на тези електрически автобуси е включено като „мотив“ в искането за увеличение на данък МПС? И каква ще е необходимата сума за закупуването на 5 (или 2) електрически автобуса – това не става ясно от приложените към искането документи.

Още от мотивите с искане за увеличение на данък МПС:

Съществена част от инвестициите, направени до настоящия момент в общината, са от външно финансиране. При този способ съществува несигурност във всяка година и проект на бюджет, а рискът от неодобрение на капиталовото финансиране не е за пренебрегване. Дори и да се привлекат инвестициите от европейски и национални средства, да се реализират проектните предложения, впоследствие ангажиментът за функциониране, поддръжка и последващи подобрения остава изцяло върху общинския бюджет. В същото време изискванията от граждани и фирми относно местни инфраструктурни и други проблеми в града и селата се увеличават в пъти повече от това, което Общината може да си позволи с досега генерираните собствени приходи.

И тук като мотив е посочено и увеличението на минималната работна заплата.

Относно исканото увеличение на данъка за придобиване на имущество, се казва:

Основният мотив за исканото увеличение на данък при придобиване на имущества по възмезден начин е свързано с необходимостта от допълнителни финансови средства, за покриване на значително увеличените разходни отговорности на Общината.

Цялостният документ, с фокус местните данъци, може да прочетете тук.

Мотиви данъци

В заключение там се казва още и:

Очакваните резултати след приемането на проекта за изменение на Наредбата са значителни и ще доведат до увеличаване на постъпленията от собствени приходи в размер на около 960 000 лв. Тези допълнителни средства ще позволят на Община Габрово да работи активно и целенасочено за удовлетворяване на очакванията на жителите по редица важни направления.

Направленията са:

  • текущи ремонти и обновления на пътища, тротоари и други ключови съоръжения, общинска собственост
  • подобрение на инфраструктурата в отделните населени места
  • изпълнение на културната и спортна политика
  • финансовото подпомагане на обществения транспорт
  • съфинансиране на проекти по различни програми

Докато за Такса битови отпадъци (ТБО) са приложени и детайлни таблици с информация относно текущи и бъдещи разходи, заплати, приходи и инвестиционни намерения, то такива таблици не са приложени към искането за увеличението на местните данъци.

Припомняме и, че ТБО бе увеличена съвсем неотдавна – от 01 януари 2022 г., а новите промени в начина на изчисление на ТБО (станали популярни под мотото „замърсителят плаща“), приети в държавен вестник от лятото на 2024 г., ще бъдат отразени от 01 януари 2026 г. Това практически означава, че скоро ще има и още едно преизчисляване  – от 01 януари 2026 г., ако не и ново увеличение.

Снимка – Община Габрово