Общински съветници с (позакъсняло) предложение за промени в правилата за употребата на електрически тротинетки в Габрово

„Електрическите тротинетки вече са екологична алтернатива на автомобилния трафик в много градове по света, като нашият град не прави изключение и тези средства за придвижване са неразделна част от ежедневието ни.“

се казва в предложението, внесено от общинските съветници ВЛАДИМИР ВЛАЕВ и ВЕСЕЛИН ДАНЧЕВ.

От „За Габрово“ припомняме, че само преди малко повече от месец жена бе блъсната от тротинетка, а казусът придоби широк обществен отзвук в социалните мрежи. Сигнал за проблеми с водачи на електрически тротинетки в централна пешеходна зона получихме и публикувахме само преди дни.

В текстовете на Закона за движението по пътищата (ЗДвП) са допълнени разпоредби, уреждащи движението на електрическите тротинетки. Мотивите са, че действащото законодателство в тази област не съдържа уредба, която да осигури безопасното придвижване на лицата с индивидуални електрически превозни средства (електрически тротинетки). Липсата на ясни правила при използването на индивидуални електрически превозни средства е съществен фактор и предпоставка за настъпването на пътнотранспортни произшествия, застрашаващи здравето и живота на уязвимите участници в движението.“

се казва още в предложението.

Предложената промяна гласи:

§ 1. Изменя се и се допълва чл. 15, ал. 1, като се създава нова т. 9, със следния текст: „Забранява се движението с индивидуално електрическо превозно средство в паркове, градини, площади, детски площадки, площи, предназначени само за пешеходци, както и в рамките на кръстовищата с пресичания на пешеходни зони. Ограничението не се прилага за пешеходци при движение, чрез бутане на индивидуално електрическо превозно средство.“

В текстовете на ЗДвП е разписано, че всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди. Водачът на индивидуално електрическо превозно средство при движение е длъжен:

– да ползва в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъде лесно забелязан;

да се движи по изградената велосипедна инфраструктура, а при липса на такава – възможно най-близо до дясната граница на платното за движение;

в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост да управлява индивидуалното електрическо превозно средство с включени светлини;

– да се движи с изправна спирачна система на управляваното индивидуално електрическо превозно средство;

да ползва каска, ако е на възраст до 18 години.

ЗДвП са разписани и следните ЗАБРАНИ за водачи на индивидуалното електрическо превозно средство:

да се движи по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е над 50 км/ч; ограничението не се прилага за улици с изградена велосипедна инфраструктура;

да се движи в зони, обозначени с пътен знак В9 – „Забранено е влизането на велосипеди“;

да се движи по улици, обозначени с пътен знак Г13 – „Пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии“;

да развива скорост, по-висока от 25 км/ч;

да превозва други лица;

– да се движи успоредно до друго индивидуално електрическо превозно средство или двуколесно пътно превозно средство;

да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка;

да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;

да превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението;

да управлява превозното средство по площите, предназначени само за пешеходци;

да използва мобилен телефон при управлението на индивидуално електрическо превозно средство.

Минималната възраст на водача за управление на индивидуално електрическо превозно средство е: – шестнадесет години – по велосипедна инфраструктура и по пътища и улици с максимално разрешена скорост до 50 км/ч; – четиринадесет години – само по велосипедни алеи.

Целият текст на предложението, тук.

Не става ясно обаче кой ще следи за спазване на новопредложените правила (които предстои да бъдат гласувани в Общински съвет-Габрово) – към кого ще могат да се обръщат гражданите при възникнало нарушение?

Писмени предложения и възражения по предложените промени могат да бъдат депозирани в деловодството на Община Габрово или на e-mail obs@gabrovo.bg, в срок до 17.00 ч. на 31.10.2024 г.