Историята на РИМ Габрово датира от 1904 г., когато сградата е била построена от арх. Никола Лазаров, в началото като търговско – жилищна сграда на братя Хаджистойчеви, а след това е използвана и за сграда, помещавата и клон на Българска Народна банка (20-те години на 20-ти век). След национализацията от 40-те години на миналия век, продължава да се ползва като сграда на БНБ, а после и като сграда, в която се е помещавала Първа Частна Банка. След реконструкция и реставрация в началото на 21 век, сградата е преобразувана и в момента функционира вече като Регионален Исторически Музей – Габрово (от 29.12.2004г.) През 2004г. е направен и последният по-сериозен ремонт на сградата, когато, обаче не е ремонтирана покривната конструкция, ламаринените обшивки на мансардния етаж, не е сменена дограмата и не е подменян оберлихтът на плоския покрив.
Сградата е обявена за недвижима културна ценност от местно значение още през 1986г.
След обстойно обследване на сградата, през 2021г. се взема решение за нейното ремонтиране (реставриране и консервиране), като договор за дейност „ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА СТРОИТЕЛНИ ДЕЙНОСТИ ЗА РАЗВИТИЕ НА РЕГИОНАЛЕН ИСТОРИЧЕСКИ МУЗЕЙ – ГАБРОВО, В КАЧЕСТВОТО МУ НА ОБЕКТ НА КУЛТУРНОТО НАСЛЕДСТВО ОТ НАЦИОНАЛНО ЗНАЧЕНИЕ“ ПО ПРОЕКТ „РИМ-ГАБРОВО – ПОЗНАНИЕ, УЧАСТИЕ, ПРЕЖИВЯВАНЕ“ ДОГОВОР № 378-ФС-20/29.04.2020 Г., ФГР СЕВЕРНА БЪЛГАРИЯ И ДОГОВОР № BG16RFOP001-6.002-0009-С01/18.06.2020 Г., ОП „РЕГИОНИ В РАСТЕЖ” 2014-2020 се сключва на 26.07.2021г. между Община Габрово и „Сдружение Музей Габрово 2021“, в чията структура влизат следните фирми:
ЕТ „Емил Митев“
Плиска Консултинг ООД
Инмат София ЕООД
От името на „Сдружение Музей Габрово 2021“ се разписва Йордан Станимиров Кълвачев, дълго изпълнявал длъжността ръководител отдел „Управление на големи инфраструктурни проекти“ на ПСТ Холдинг. Повече за ПСТ Холдинг – статия и видео на Bird за Досиетата Пандора.
Тази публикация е посветена на документите, приложени към обществената поръчка за СМР дейности по ремонт и реставрация на РИМ – Габрово.При подробно разглеждане на документите се забелязват няколко факта, както следва:
Факт 1. В договора, сключен между Община Габрово и „Сдружение Музей Габрово 2021“ липсва Булстат на Сдружението. Такъв не намирам и при опит да намеря сдружението в Търговския регистър. Намирам булстат извън ТР, 177499257. Адресът, който е посочен в ИСУН е гр.София, 1806, с.Горни Богров, Местност Хан Богров № 13
Няма посочени подизпълнители на отделните дейности от изброените в КСС към договора в ИСУН.
Факт 2. Обществената поръчка е възложена на единствения участник в търга, ф-ма ИНМАТ София ЕООД, която е част от фирмите, вписани към това Сдружение. Офертата на тази фирма е съвсем близка до обявената прогнозна стойност. Офертата е подадена буквално часове, преди да изтече крайният срок за обществената поръчка.
Факт 3. Датите. В договора е разписана като дата на сключване на договора 26.07.2021 г., в ЦАИС е същата дата. В договора е посочено, че срокът за изпълнение на договора е 273 календарни дни, считано от датата на Протокола за откриване на строителната площадка. Според изчисленията, първоначалният краен срок би трябвало да е 25.04.2022 г., според ЦАИС, срокът е до 17.06.2022 г., а според липсващата вече обозначителна табела за проекта, която стоеше до обекта буквално допреди дни(**настоящата публикация бе публикувана първоначално във ФБ групата „Граждански Контрол Габрово на 30.01.2024 г.), срокът е бил до 18.12.2022 г. Да приемем най-късната посочена дата, тази от липсващата вече табелка – 18.12.2022 г. Буквално допреди дни около сградата все още имаше скелета и натрупани отпадъчни материали, което е доказателство за това, че СМР дейности са надхвърлили с цяла ГОДИНА, че и повече дори срока, отбелязан на табелката. Според ЦАИС, Обществената поръчка е приключена на 22.12.2023 г. Но защо това не притеснява изпълнителя на договора? Ето защо:
Още в самия договор, глава VIII Неизпълнение. Отговорност, член. 24 (1) е посочено: „При неспазване срока на настоящия договор неизправната страна дължи неустойка в размер на 0.1% от договореното възнаграждение за всеки просрочен ден, но не повече от 10% общо.“
Т.е, колкото и да закъснее изпълнението на договора, в него е ясно разписано, че повече от 10% неустойка няма да се плаща.
(**бел. Към датата на публикуване на този материал в настоящия сайт, вече е ясно, че Обществената поръчка е „приключила в срок“ и неустойки не са начислени).
В договора за ремонт, реставрация и консервация на РИМ – Габрово е посочена и разбивка на цените, глава:
II Цена по договора и плащания
а) цена за изпълнение на консервация, реставрация и преустройство на РИМ – Габрово: 851 343.19 лв БЕЗ ДДС
б) 10%, представляващ 85 134.32 лв без ДДС за непредвидени разходи
Следващата част от анализа е посветена именно на цените.Към договора, подписан на 26.07.2021г., само около 6 месеца по-късно се подписва Анекс 1 (дата 21.08.2022г.), с искане за промяна именно на вписаното в точка II a), като новата цена, искана от изпълнителя на договора става 982 490.94 лв без ДДС (или имаме искане за увеличение от 131 147.75 лв без ДДС, само 6 мсеца след подписването на договора.)
И към договора, и към Анекса има приложено КСС, от което става ясно, че основната група дейности, за която се иска увеличението е точка:
IV. Дограма, метални решетки и парапети
Разбивка – в приложената таблица 1. От разбивката става ясно, че основната част от увеличението се дължи на оскъпяване на частта Дървена дограма, чиято обща стойност става от 231 950.00 лв в първоначалния договор на 329 749.29 лв в Анекс 1, или това е увеличение от 97 799.29 лв без ДДС, или това са 42% увеличение само за 6 месеца за елемент Дървена дограма.
В Анекс 1 се включва и допълнителна алинея 5, която пояснява, че цената за СМР дейности се разпределя като дялово участие между 3 финансиращи институции, както следва:
Безвъзмездна финансова помощ 87.716% от общата стойност на договора, или не повече от 936 477.51 лв без ДДС
Финансов инструмент 4.026 % от общата стойност на договора, но не повече от 12 984.32 лв без ДДС
Общински бюджет 8.258% от общата стойност на договора и не повече от 88 163.43 лв без ДДС
Такава точка в първоначалния договор липсва!
Към договора има още 2 анекса, т.е., общо са 3, като Анекс 2 е с фокус именно точките, добавени в алинея 5 към Анекс 1, които в Анекс 2 придобиват следния вид:
Безвъзмездна финансова помощ става 95.974% от общата стойност на договора, или не повече от 1 024 640.94 лв без ДДС
Финансов инструмент 4.026 % от общата стойност на договора, но не повече от 12 984.32 лв без ДДС ипсва информация за точка 3, Общински бюджет. Анекс 2 е подписан на 19.04.2023г.
Анекс 3 е подписан на 13.10.2023г, почти година след официално обявения срок за приключване на СМР дейности по договора!
В Анекс 3 имаме още едно увеличение на цените, този път за раздел I. Покрив Демонтаж и СМР II. Метална обшивка – мансарден етаж, демонтаж и СМР от приложения КСС.
Сумата в точка I става общо от 108 600.18 лв без ДДС в първоначалния договор на 263 383.54 лв без ДДС, или това е увеличение от 154 783.36 лв без ДДС, и още 109 099.72 лв без ДДС, или общо 263 883.08 без ДДС, за Анекс 3. В този анекс липсва информация коя от точно трите финансиращи институции ще покрие последното увеличение от общо 263 883.08 без ДДС!
Така общото увеличение на СМР дейностите по ремонт, реставрация и консервация на РИМ – Габрово е на обща стойност 379 548. 08 лв без ДДС, или това е увеличение от общо 44.60% спремо първоначално вписаната в договора сума.
Не е ясно какво се случва със сумата, заложена още в началото в графа „непредвидени разходи“.
Не е ясно дали изпълнителя изобщо е заплатил и неустойката, определена на максумум 10% от стойността на договора, поради очевидно НЕСПАЗВАНЕ на крайния срок за СМР дейности по обект РИМ.
Защо Община Габрово побърза да скрие табелката със сумите и датати и на нейно място вчера бе поставена друга е също интересен въпрос!
За да онагледим по-разбираемо всички описани до тук изменения на първоначалния договор, прилагаме допълнително направена таблица 1, според приложените КСС-та към Договора, Анекс 1 и Анекс 3.
Всички документи:
Таблица 1
Участващи организации
Договор
Анекс 1
Анекс 3