След сигнал за корупция и отказ за отчетност: становище против отпускане на новата субсидия за ОФК „Янтра-2019“

СТАНОВИЩЕ на „За Габрово“

Срещу отпускане на допълнителна субсидия от 80 000 лв. на ОФК „Янтра-2019“

Само два дни след масовия мирен граждански протест в Габрово, на който над 2000 жители поискаха оставките на представители на централната и местната власт, в Община Габрово постъпи искане за нова субсидия от 80 000 лв. за ОФК „Янтра-2019“. Тази непосредствена последователност, в момент на високо обществено напрежение спрямо управлението и неговите приоритети, поражда допълнителни въпроси относно чувствителността и отговорността при вземане на решения за разходване на публични средства.

1. Липса на отчетност при изразходване на предоставените средства

Клубът отказва да предостави изисканите отчетно-разходни документи на общинските съветници. Без такава прозрачност не може да бъде обосновано нито необходимостта от допълнително финансиране, нито ефективността на вече отпуснатите средства. Отказът на ръководството да отговаря на финансови въпроси по време на заседание усилва съмненията за непрозрачно управление.

2. Декларирана висока касова наличност

Съгласно подадения от клуба годишен финансов отчет, ОФК „Янтра-2019“ сами декларират над 600 000 лв. касова наличност към края на 2024 г. Това обезсмисля искането за допълнителна субсидия от общинския бюджет – особено в момент, когато десетки спортни клубове в Габрово се борят за оцеляване с в пъти по-малки средства.

3. Клубът вече е получил увеличена субсидия през 2025 г. (коригирана)

През настоящата година клубът е получил 450 000 лв. общинска субсидия, която е с 50 000 лв. повече от стандартния размер. Това представлява близо
13% увеличение спрямо “стандртно” отпуснатата субсидия за 2024 г. Вече предоставените през 2025 г. средства са повече от половината от целия бюджет за спорт за Габрово (*който е общо 850 000 лв. за 2025 г.).

4. Продължаващо неравнопоставено третиране и предоставяне на привилегии

От години ОФК „Янтра-2019“ ползва редица допълнителни общински ресурси, включително общински жилища за треньори и футболисти, въпреки че това не съответства на социалния характер на програмите за общинско жилищно настаняване – тази „практика“ бе прекратена едва през настоящата 2025 г. Подобни практики пораждат усещане за системно и необосновано фаворизиране.

5. Ежегодни и необосновани „неотложни“ искания в края на годината

Исканията за допълнителни суми в края на бюджетния период се превръщат в траен модел на натиск върху бюджета, без ясни аргументи и без отчетност за предходни разходи. Това е в ущърб на финансовата дисциплина и на равнопоставеното разпределение на средства между всички спортни клубове.

6. Самофинансиране на детско-юношеските формации

Въпреки значителните субсидии, децата в школата продължават сами да плащат такси, екипировка и редица други разходи, което поставя под съмнение приоритетите на клуба и начина, по който се разходват предоставените средства.

Подаден сигнал за корупция и конфликт на интереси – развитие на казуса

През май 2025 г. в КПК е подаден официален сигнал за съмнения за корупция и конфликт на интереси (сигнал № С-327/23.05.2025 г.) във връзка с гласуванията и решенията за субсидирането на ОФК „Янтра-2019“ в Общински съвет Габрово.
Сигналът се отнася до:

  • Климент Кунев – общински съветник и председател на ОбС Габрово

  • Митко Димитров – общински съветник

  • Таня Христова – кмет на Община Габрово и председател на УС на клуба

Според подателя се поставя въпрос за евентуална зависимост, породена от това, че и тримата са заемали управленски роли в ОФК „Янтра-2019“, докато в същото време участват в процеса по одобряване на бюджета и субсидията на същия клуб.

Какво установява КПК (27.10.2025 г.)

С решение № РС-327-25-116 от 27.10.2025 г. КПК не установява наличие на конфликт на интереси поради липса на доказателства за „частен интерес“ – т.е. липса на материална облага, възнаграждение или икономическа зависимост на лицата от клуба.
(Вземано е предвид и законовото правило, че участие в гласуване по общинския бюджет не се счита за конфликт на интереси.)

Въпреки това:

  • Казусът не е приключил окончателно, тъй като решението е изпратено в Окръжна прокуратура – Габрово за преценка дали да бъде обжалвано в съда.

  • В рамките на проверката КПК потвърждава, че клубът е ползвал значителни общински ресурси – включително обекти и жилища – по силата на заповеди и договори, отдавани за продължителни периоди.

  • КПК удостоверява безспорния факт, че тримата високопоставени представители на местната власт са управлявали клуба в различни периоди до края на 2024 г.

Значението за текущото искане за субсидия

Макар КПК да не установява конфликт на интереси по смисъла на закона, самият факт на наличието на проверка, подадения сигнал и висящия казус пред прокуратурата представлява още един аргумент за необходимост от временна финансова предпазливост, засилен контрол и отказ от нови субсидии, докато институционалните въпроси бъдат напълно изяснени.

Заключение

На база на:

  • липсата на прозрачност и отказ от отчетност,

  • високата касова наличност на клуба,

  • вече предоставената завишена субсидия,

  • дългогодишното фаворизиране чрез общински ресурси,

  • несправедливото третиране на другите спортни клубове,

  • финансовото натоварване на семействата на децата в школата,

  • подадения сигнал за корупция и продължаващия казус пред прокуратурата,

отпускането на нова субсидия от 80 000 лв. за ОФК „Янтра-2019“ би било неоправдано, нецелесъобразно и рисково от гледна точка на прозрачност, доверие и обществен интерес.

Решението на Общински съвет – Габрово да откаже финансирането би било закономерно, обосновано и обществено отговорно и би показало, че общинските съветници действително работят в полза на обществения интерес!

Молба ОФК ЯНТРА 2019

Предложение Кмет

РЕШЕНИЕ КПК