Хигия

Строежът на тунела под Шипка започва до края на годината?

Министърът не регионалното развитие и благоустройството, Иван Иванов потвърди, в отговор на запитване на депутата от коалиция ПП-ДБ, Любен Иванов, съобщават от Информационна Агенция „Фокус“.

До края на 2025 година се очаква да приключи изготвянето на документацията за техническия проект за строежа на тунела под Шипка. Очакванията са строително-монтажните работи по обекта да стартират в рамките на тази календарна година, се казва в отговора на министъра.

От данните, предоставени от министъра, става ясно, че тунелът под Шипка трябва да е с дължина от 3,2 км и се предвижда да бъде най-дългият тунел в България.

„В момента се изработва техническия проект, като се предвижда проектната документация да бъде завършена през 2025 година, както и да стартира изпълнението на строителните-монтажни работи за обекта“, казва още той.

Очаква се проектът да облекчи значително трафика по прохода Шипка и да подобри свързаността между северна и южна България.

Проектът е включен в проекто-бюджет ’25, който предстои да бъде гласуван на второ четене около 20 март. На първо четене този проекто-бюджет бе одобрен от 51-вото НС.

Изграждането на тунела под Шипка се очаква повече от 127 години, а след като през 2019 г. проектът най-сетне е раздвижен, процедурите са бавени с различни аргументи. Затова веднага след като Върховият административен съд отхвърли плана за управление на парк „Българка“, в който попадаше съоръжението и който забраняваше всякакво ново строителство в обхвата на парка, стартирах поредица от срещи. През юли бе обявено, че вече е изготвена пътна карта за осъществяване на законови процедури по подготовката и изпълнението на инвестиционния проект със срокове и отговорници, информира министърът като отчете и усилията на свои предшественици за придвижването на проекта.

Заради отстраняване на явна фактическа грешка срокът на договора за проектиране е бил спрян, считано от края на юли 2023 г. До края на м. юли 2024 г. би трябвало водните обекти с грешно отразен обхват да бъдат нанесени в кадастралната карта и кадастралните регистри, а заповедта на Службата по геодезия, картография и кадастър Габрово, с която са одобрени измененията, да влезе в сила. Инж. Коритарова обърна внимание през юли, по време на изслушването в НС по темата, че е належащо да бъдат приети промени в Закона за кадастъра и имотния регистър, които да облекчат процедурите по съобщаване при установяване на явна фактическа грешка.

Тунелът под Шипка ще е възлова точка при движението в посока Север – Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната – в област Стара Загора. Проектът е включен за финансиране в програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. Проектирането му стартира след близо тригодишна процедура по Закона за обществените поръчки, започнала през 2019 г. и преминала през обжалване и санкция на съда. Срокът за проектиране на съоръжението е осем месеца, а строителството ще продължи около три години и половина.

Изпълнител на обекта е ДЗЗД „Консорциум „ПСВТ“. Стойността на договора с предмет „Проектиране и строителство на обект: „Обход на гр. Габрово от км 20+124,50 до км 30+673,48, включително тунел под връх Шипка“ е 358 млн. лв. с ДДС. Договорът за строителен надзор е на стойност близо 6,5 млн. лв. Консултант е ДЗЗД „Трансконсулт – Свеко“. Двата договора са сключени през месец юни 2022 г.

В рамките на изслушването през м. юли стана ясно, че продължава разработването на идейни и технически проекти за обхода на гр. Казанлък.