„Здравето се гради всеки ден“ – защо е нужна национална програма за здравословен живот?“ – Част 2
Публикацията е създадена в рамките на проект „Социално отговорни и граждански активни“. Проектът се осъществява благодарение на най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл България „Ти и Lidl за нашето утре“, в партньорство с Фондация „Работилница за граждански инициативи“, Български дарителски форум и Асоциация на европейските журналисти.
Втората част на публикацията, посветена на въпроса – „Здравето се гради всеки ден“ – защо е нужна национална програма за здравословен живот? – продължава изследването на идеята, че здравето не е временен резултат или нещо, което може да бъде „поправено“ само в кабинета на лекаря, а ежедневно усилие, което трябва да бъде подкрепено системно на национално ниво.
В първата част на статията беше поставена основата на ключовата теза, че здравето се изгражда постепенно и целенасочено, а не спонтанно или само при необходимост от лечение. Акцентът бе поставен върху ролята на ранното възпитание и образованието, като училището се очертава не просто като място за усвояване на знания, а като среда, в която се формират навици, ценности и отношение към собственото тяло и психично благополучие. Бяха разгледани проблемите, свързани с липсата на системно здравно образование, недостатъчната физическа активност, нездравословното хранене и нарастващите рискове от хронични заболявания още в млада възраст. Първата част подчерта и необходимостта държавата, образователните институции и семейството да действат съвместно, за да се изгради култура на превенция, а не на реакция, защото устойчивото обществено здраве започва от информирания и отговорен избор на всеки човек още от ранните години.
След като първата част постави акцента върху ролята на училището и ранното здравно образование, то във втората част ще разгледаме какви конкретни стъпки и структурни промени са необходими, за да се превърне здравословният начин на живот в естествен избор за всеки човек — от индивидуалното поведение до обществени практики и политики, които улесняват ежедневно здравословно поведение.
Д-р Богомил Лазаров:
“ От съществено значение е създаването на научни основи за здравно обосновани практически решения във връзка с реформата на образованието и внедряване на методики с тестове за подготовка на децата още при постъпване в училище. От съществено значение за образованието е и хигиенната оценка на учебните разписания за всички класове. Не на последно място – внедряване на ефективни методи и форми на въздействащо и ползотворно здравно образование и възпитание, както и цялостен просветен подход към учениците за утвърждаване на здравословния начин на живот в тяхното поведение като неделима част от отговорността към демократичния начин на живот.
Можем ли да затаим дъх и да затворим очи за това, което централните емисии новини ежедневно ни информират – за нарастващите агресия и насилие сред подрастващите, сред нашите деца? Нима сърцата ни могат да останат безчувствени за натрупващите се проблеми в резултат на тази агресия – новините за престъпност сред малолетните и подрастващите са вече част от нашето ежедневие! Могат ли с този проблем да се справят само детските педагогически стаи, МВР и Прокуратурата – насилието, агресията, а от там и различните престъпления вече се превръщат в бич на нашето съвремие! Тогава какви са нашите приоритети, като общество? Нима държавата не би могла да отдели необходимите средства, за да се разработи една работеща програма за стимулация на здравословния начин на живот сред подрастващите – разработката на една такава общонационална програма би могло да се случи дори и в рамките на една година! Тук е моментът да припомним и, че във всяко училище има на разположение и медицинско лице, както и психолог, педагогически съветник, утичели по химия и биология, учители по физическа култура и спорт и т.н. Т.е, необходимият персонал, който би могъл да спомогне за успешното въвеждане на една такава общонационална програма с фокус здравословния начин на живот, е на лице! Иска се основно душа, сърце и отношение към нашите деца и внуци. Време е да проумеем това и да си определим приоритетите!“
***
Днес живеем във време, в което децата растат в среда на постоянен стрес, информационно пренасищане и липса на силни и сигурни модели за подражание. Физическата неактивност, зависимостта от екрани, нарушените хранителни навици и дефицитът на пълноценна комуникация неминуемо се отразяват върху психичното и емоционалното здраве на подрастващите. Агресията не възниква спонтанно — тя е симптом на дълбоки проблеми, които обществото дълго е пренебрегвало. Именно затова превенцията трябва да започне рано и да бъде целенасочена, системна и подкрепена с реални действия, а не с кампанийни инициативи без устойчив ефект.
Основната философия на д-р Богомил Лазаров е, че здравното образование не бива да се възприема като допълнителен учебен предмет, а като философия на възпитанието и част от цялостния учебен процес. Чрез него децата могат да изградят умения за самоконтрол, емпатия, уважение към другия и отговорност към собственото си тяло и поведение. В този смисъл здравословният начин на живот е неразривно свързан с ценностите на гражданското общество, с културата на ненасилие и с умението да живеем заедно в демократична и солидарна среда.
Ако искаме утре да имаме по-здраво, по-спокойно и по-отговорно общество, днес трябва да инвестираме в децата — не само финансово, но и с воля, последователност и ясно осъзнати приоритети. Национална програма за здравословен начин на живот сред подрастващите не би била разход, а инвестиция с дългосрочна възвращаемост. Това е избор, който показва зрелостта на едно общество и готовността му да поеме отговорност за своето бъдеще.
***


