ДНСК постанови и извърши проверка на „Летен Театър“ – Габрово, на 10 октомври т.г.

Ще отговори ли Община Габрово на конкретно зададените по темата въпроси и кой ще доплаща увеличението от близо 50% по този договор, спрямо първоначално договорената сума? Дали е готов за употреба обектът, предмет на обществената поръчка, след като всички срокове за СМР вече са изтекли?

След множество публикации и коментари в социалните мрежи относно дейностите, извършвани по обект „Летен Театър“ в Габрово, съгласно тази обществена поръчка, на 10 октомври т.г. ДНСК извърши проверка по сигнал. Имейлът с искане на тази проверка бе изпратен едновременно до ДНСК и до Община Габрово, на 09.09.2024 г.

Въпросите, които изпратихме до Община Габрово в този имейл бяха:

Община Габрово, в качеството си на възложител на тази обществена поръчка, извършвала ли е периодични проверки на място на строежа от страна на архитект или други компетентни лица? 
Проследявано ли е дали генерираните от СМР (строително-монтажни работи) отпадъци се изхвърлят регулярно и правилно? При наши периодични проверки покрай обекта установихме непрекъснато генериране на разнороден строителен отпадък, който не е обезопасен по никакъв начин, включително и към настоящия момент и засяга и части от прилежащия Парк Баждар.
– Ако са извършвани такива периодични проверки от страна на служители на Община Габрово или други компетентни лица по време на СМР, моля да ни бъдат предоставени техните констативни протоколи.
– Както е видно от приложените към основния договор Анекси, крайната сума нараства от първоначално обявената от фирмата оферта от  2 614 463,03 лв без ДДС до общо 3 921 694,55 лв без ДДС. Тъй като в тази обществена поръчка липсва приложено КСС към анексите, с които сумата се увеличава, моля Община Габрово да предостави коригираните КСС-та, съобразно увеличенията, искани от фирмата – изпълнител. Тук искам да добавя и въпроса – как Община Габрово планира да покрие това сериозно увеличение на сумата, спрямо първоначалната оферта, спечелила търга?
Извършвани ли са някакви проверки от Инспекция по труда?
Кои са подизпълнителите по тази обществена поръчка?
Тъй като и последното удължаване на срока, вписано в анекс от 28.03.2024г. вече е изтекло, моля за информация кога се планира да бъде приключена тази обществена поръчка, предмет на значителен обществен интерес?
Както е видно от сключения на 31.05.2022 г. договор, срокът му за изпълнение е бил 350 календарни дни или това означава, че обектът би трябвало да е готов до 16.05.2023 г. В договора е вписано допълнително, че издаването на акт 15 „трябва да е с дата не по-късно от 09.01.2024 г. С анекс 2 от дата 09.01.2024 г., обаче, Община Габрово и фирмата – изпълнител подписват споразумение за увеличаване на срока за изпълнение на СМР, като новата крайна дата е 30.04.2024 г. Към момента на публикуване на настоящият материал, са изтекли още 176 дни спрямо и тази, последно договорена с анекс 2 крайна дата, или това са близо 6 месеца след изтичане на срока за изпълнение на СМР, а спрямо първоначално уговореното в договора закъснението е вече 286 дни! В договора е вписано още, че при неспазване на договорения срок, Изпънителят дължи неустойка, в рамките на 0.2% от договореното заплащане на ден, но не повече от 20% общо. 

Дали Община Габрово, в качеството си на Възложител ще си потърси неустойката, както е разписано в договора, обаче?

Проверка на „За Габрово“ по темата „неустойки“ на големи инфраструктурни обекти от последните години показва, че се е наложила практика тези неустойки да не бъдат изисквани. 

***

Искането към ДНСК бе за извършване на незабавна проверка на място на обекта, като цитирахме няколко конкретни проблема, които са описани по-долу. От ДНСК отговориха и постановиха проверка, която се състоя на 10.10.2024 г. Изпратиха ни и официален отговор от тази извършена от тях проверка, от който разбираме, че:
– Има издадено валидно разрешително за строеж от дата 16.08.2021 г., което е влязло в сила след законоустановена проверка от ДНСК
– Има протокол за откриване на строителна площадка и за определяне на строителна линия и ниво: съставен на 27.06.2022г. и 4.10.2022 г.
Констативен акт за установяване годността за приемане на строежа (част, етап от него) (приложение Nо 15) — предстои да бъде съставен, към датата на проверката не е съставен.
– План за безопасност и здраве се спазва
Научаваме още, че:

От огледа на място на строежа не са открити лошо изпълнени дейности, (…) не се установяват нарушения в процеса на строителството или влагане на некачествени строителни продукти. Представен е акт образец 14 от 15.08.2024 г. за приемане на конструкцията на сградата.

също и, че
Що се касае за количествено-стойностната сметка /КСС/ към договора с изпълнителя, това са частнограждански облигационни отношения между възложител и изпълнител/строител/, по един договор за изработка по смисъла на Закон за задълженията и договорите /ЗЗД/, сключен между тях. Дали договорът за изработка се изпълнява точно, дали има неизпълнение, или лошо изпълнение, какво и за кое се плаща, приета ли е извършената работа и т.н, са все въпроси, по които евентуално съдът може да се произнесе при заведен иск с правно основание.
Относно конкретно посочени в сигнала несъответствия, от ДНСК отговарят:

Действително, в първоначално одобреният инвестиционен проект е предвидено по отношение на подобект 2 ,,ремонт и благоустрояване на трибуни/амфитеатър/“ да се изпълни реновиране на настилките на амфитеатъра и изграждане на нови пейки.

Проверка на място на „За Габрово“ показва, че изпълнението на амфитеатралната площ е с пластмасови седалки, докато в КСС е било заложено те да са пейки, както потвърждават и от ДНСК, но допълват, че това са „несъществените изменения в проекта, а не в договора“.

Няма отговор от ДНСК относно посочено друго видимо към момента несъответствие между КСС и реално изпълненото, а именно – цвета на фасадата на „старата“ сграда на обекта, но вероятно и това влиза в графа „несъществено изменение“.

„Несъществените изменения се нанасят в проекта и се заверяват като екзекутив съгласно чл.175 от ЗУТ (Закон за устройство на територията),“ но „в случая строителството е на етап съставяне на Акт образец 15, поради което екзекутивна документация все още не е изготвяна.“, казват още от ДНСК, с което техният официален отговор, който може да видите в пълен размер в галерията, приключва.

Относно Община Габрово – към момента на публикуване на настоящия материал, както и въпреки законоустоновения срок за отговор на сигнали на граждани, отговор от тяхна страна няма. „За Габрово“, обаче, разполага с автоматичен отговор от системата на Община Габрово, според който нашият сигнал е бих входиран още при подаването си (вижте галерията).

Защо Община Габрово не желае да отговори на конкретно зададените по темата въпроси и кой ще доплаща увеличението от близо 50% по този договор, спрямо първоначално договорената сума, както и кога изобщо ще бъде готов за употреба този обект, предстои да разберем!

Повече по темата за това как бяха подписани общо 3 анекса към този договор, колко точно е общото увеличение на сумата и снимки, проследяващи целия етап на СМР дейности, може да видите тук.

Снимки към публикацията – „За Габрово“, актуални към 22.10.2024 г.

От документите е изтрита част от сигнала ни, тъй като в тази част се съдържа „лично мнение“ на компетентни лица, с които от „За Габрово“ се консултирахме, преди да изпратим сигнала.