Общински съветници оттеглиха предложението си за промените в Наредба 3, отнасящи се до тротинетките – трябвало да се „доизчисти“
Общинските съветници, входирали първоначално предложение за промени в Наредба 3 – за Oпазване на обществения ред и сигурността, отнасящи се до правила за употреба и забрани за електрическите тротинетки, оттеглиха предложението си.
Това се случи още в началото на първото редовно заседание, провело се на 30 януари. Причината е, че се налага „доизчиствене“ на конкретното предложение, т.е., то ще бъде преразгледано и преработено.
Ето както бе предвидено в това предложение:
Текстът представяше предложение за изменение на Наредба №3 за опазване на обществения ред и сигурността на територията на община Габрово, което цели да регулира движението на индивидуални електрически превозни средства, с фокус – електрическите тротинетки. Причините за предложените промени включваха нарастващия брой инциденти с тези превозни средства в града, които представляват опасност за участниците в движението, особено в пешеходни зони и в близост до автомобили.
Предложеният проект включваше ограничения за скоростта и местата, на които могат да се движат електрическите превозни средства, както и задължителни изисквания за тяхната техническа изправност и безопасност. Например, се предвиждаше забрана за движение на тротинетки в паркове, градини, детски площадки и в кръстовища с пешеходни зони. Освен това, бе предложено и да се въведат нови изисквания за водачите, като задължение да носят каска (за лица под 18 години) и да не използват мобилен телефон по време на управление.
Очакваните резултати от прилагането на наредбата включват намаляване на пътнотранспортните произшествия и създаване на по-безопасна и спокойна среда за гражданите на Габрово. За прилагането на предложените изменения не се предвиждат допълнителни финансови средства или ресурси.
Предложените промени конкретно бяха:
За да участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, всеки велосипед и индивидуално електрическо превозно средство трябва да има изправни:
– спирачки;
– механичен или електронен звънец и да няма друг звуков сигнал;
– за велосипеда – устройство за излъчване на бяла или жълта добре различима светлина отпред и червен светлоотразител отзад;
– допуска се поставянето на устройство за излъчване на червена светлина отзад; за индивидуалното електрическо превозно средство – устройство за излъчване на бяла или
жълта добре различима светлина отпред и устройство за излъчване на червена светлина отзад;
– бели или жълти светлоотразители или светлоотразяващи елементи отстрани на колелата на велосипедите.
Водачът на индивидуално електрическо превозно средство при движение е длъжен:
– да ползва в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъде лесно забелязан;
– да се движи по изградената велосипедна инфраструктура, а при липса на такава – възможно най-близо до дясната граница на платното за движение;
– в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост да управлява индивидуалното електрическо превозно средство с включени светлини;
– да се движи с изправна спирачна система на управляваното индивидуално електрическо превозно средство;
– да ползва каска, ако е на възраст до 18 години.
На водача на индивидуалното електрическо превозно средство е забранено:
– да се движи по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е над 50 км/ч; ограничението не се прилага за улици с изградена велосипедна
инфраструктура;
– да се движи в зони, обозначени с пътен знак В9 – „Забранено е влизането на велосипеди“;
– да се движи по улици, обозначени с пътен знак Г13 – „Пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии“;
– да развива скорост, по-висока от 25 км/ч;
– да превозва други лица;
– да се движи успоредно до друго индивидуално електрическо превозно средство или двуколесно пътно превозно средство;
– да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка;
– да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;
– да превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението;
– да управлява превозното средство по площите, предназначени само за пешеходци;
– да използва мобилен телефон при управлението на индивидуално електрическо превозно средство.
Минималната възраст на водача за управление на индивидуално електрическо превозно средство е:
– шестнадесет години – по велосипедна инфраструктура и по пътища и улици с максимално разрешена скорост до 50 км/ч;
– четиринадесет години – само по велосипедни алеи.
Целият текст и мотиви за предложението, което отпадна – във файловете.