ОФК „Янтра 2019“ си поиска нов транш от 100 000 лв от Община Габрово, с писмо от зам. кмет на общината

ОФК „Янтра 2019“ си потърсиха още един транш от Община Габрово, искането е в размер на 100 000 лв. Искането, обаче, е входирано към Общински съвет не от самия Обединен футболен клуб, а от зам. кмета, г-жа Мария Йозова. Не става ясно защо точно тя входира искането, нито защо то отсъства от дневния ред на редовното заседание на ОбС – по наша информация, тази точка ще бъде вкарана като извънредна в заседанието.

В самото писмо е упоменато, че Община Габрово вече е предоставила 400 000 лв на мъжкия отбор към ОФК и още 37 900 лв за детско-юношеските клубове към ОФК – общата сума от началото на 2024 г. е 437 900 лв. Според договор, подписан между Община Габрово и фирма, занимаваща се с хазартна дейност, ОФК „Янтра 2019“ получава и 90 000 лв годишно от този договор.

В обосновката на исканата сума е вписано, че „В детско-юношеската школа са настъпили промени, свързани с повишаване нивото на тренировъчната дейност, като са ангажирани треньори, притежаващи лицензи“.

Исканата сума от 100 000 лв е за „обезпечаване издружката на клуба“. В писмото е цитирано и, че в клуба се обучават 400 деца. По информация на „За Габрово“, таксата на детско-юношеските клубове е 60 лв/месец, което означава, че месечно клубът би трябвало да събира около 24 000 лв само от такси от детско-юношеските клубове. Как се разпределят те, обаче, и защо не достигат – не става ясно.

В писмото, входирано към ОбС – Габрово от зам. кмета е предложено да се отпуснат не исканите 100 000 лв от клуба, а 30 000 лв, които могат да бъдат предоставени от „резерва за непредвидени и неотложни разходи“ към Община Габрово.

Дали, обаче, искането за ново финансиране на ОФК отговаря на законите и наредбите?

От „За Габрово“ разполагаме със Становище, написано от адвокат Иван Христов, във връзка с искането на ОФК „Янтра 2019“ и го публикуваме тук в неговата цялост:

СТАНОВИЩЕ

Относно: Предложение № К – 232/19.11.2024 г. на Мария Йозова – Зам. кмет на Община Габрово.

„Считаме, че отпускането на „допълнителна финансова субсидия“ на сдружение „Обединен футболен клуб Янтра 2019“ е в противоречие с приетите от Общински съвет – Габрово правила за финансово подпомагане на спортните клубове.

1.Съгласно. чл. 2, ал. 3, т. 2 от Наредба за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и разпределението на средствата между спортните клубове по вид спорт в Община Габрово, „С приемането на бюджета на община Габрово за съответната година Общински съвет – Габрово определя размера на финансовите средства, с които се финансират детско- юношеските школи на футболните клубове на база утвърдени критерии (Приложение 1), като отпада коефициента „х 3“ за наличие на мъжки отбор“. Наредбата определя точни правила, по които се осъществява финансирането на клубовете, като за календарната 2024 г. сумите вече са определени, разпределени и изплатени. В този смисъл искането за „допълнителна финансова субсидия“ е в противоречие с наредбата.

Съгласно чл. 8, ал. 1, т. 10 от Наредбата за финансово подпомагане на спортните клубове, право да кандидатстват за финансиране имат спортните клубове, които нямат публични задължения към държавата. ОФК Янтра 2019 имат публично изискуемо задължение към държавата в размер на близо 50 хил лв., което ги прави недопустими за финансиране по наредбата.

2. На следващо място, моля, да имате предвид и че предложението е за отпускане на „финансова субсидия“. Субсидията е пряко плащане, което не е обвързано с някакви конкретни резултати. А общинската наредба говори за финансово подпомагане, което според нейните правила и обвързано с конкретни резултати /описани са като критерии по приложение № 1/. В мотивите на предложението като причина за исканите средства е посочен повишения брой деца, които тренират в школата и привличането на лицензирани треньори. Не става ясно с колко се е увеличил броя на децата, а и следва да се има предвид, че за всяко дете родителите заплащат такса за обучение. По отношение на треньорите е задължително те да са лицензирани, така, че това не е някаква промяна.

Действително в ОФК „Янтра 2019 г.“ има нови треньори. Това са приятели на изпълнителния директор, с които той е играл някога футбол и които са дошли в Габрово от други градове за кратко. За тяхното развитие и комфорт се търсят парични средства от Община Габрово. На габровските треньори, които работят в другите клубове, не се помага и те нямат възможност за развитие. Те обичайно са пренебрегвани и обиждани.

3.Предоставянето на исканата субсидия би било в противоречие със Закона за държавните помощи и правилото de minimis, тъй като:

-за период от 3 г. е надхвърлен законоустановения праг на финансиране. Само за 2024 г. вече са изплатени 437 900 лв.;

-предоставя се тенденциозно и избирателно само в полза на един субект;

-представлява икономическа изгода, която субектът не би получил при нормални пазарни и нормативни правила.

4.Налице е трайната тенденция служители на „ОФК Янтра 2019“, които работят фиктивно и в Общински спортни имоти, за да получават допълнителни възнаграждения, да изготвят графиците за ползване на футболните терени по начин, непозволяващ на деца от други клубове да тренират. Това вече е създало огромно напрежение между децата и родителите в града, което е недопустимо. При това положение, финансирането на „ОФК Янтра 2019“ до голяма степен означава не подпомагане, а създаване на пречки пред масовия спорт в града. Съгласно чл. 47 от Закона за физическото възпитание и спорта, местните органи следва да прилагат политики с цел насърчаване на спорта за всички.

Намеренията и действията на Община Габрово сочат стремеж към подпомагане на спорта само за тези, които се състезават в спортния клуб, чийто председател е кмета на Община Габрово.“

В справка в сайта за разследваща журналистика, bird, действително се вижда, че Сдружение ОФК „Янтра 2019“ има текущи задължения към НАП.

 

От „За Габрово“ припомняме и, че наскоро разкрихме, че лицето, изпълняващо длъжността Изпълнителен Директор на ОФК е всъщност назначено и на договор към Общински спортни имоти, а графиците за използване на терените се изготвят без присъствието на други заинтересовани спортни клубове.

Оставяме тук и линк към детайлна публикация по темата в групата „Габровска пролет?“, където са зададени още основателни въпроси.

Решението за новата „субсидия“ е в ръцете на членовете на Общински съвет – Габрово. Заседанието ще се проведе утре, 28 ноември. Припомняме, че след местните избори от 2023 г., в момента „опозицията“ в ОбС – Габрово е всъщност мнозинство. Дали ще бъде взето решение, което е в нарушение на нарадби и закони, предстои да разберем утре!