Такса битови отпадъци се повишава с 20%, реши Общински съвет – Габрово

Това решение бе взето с мнозинство от 18 гласа, които включват гласовете на групите на ПП „ГЕРБ“, г-н Николай Григоров от ПП „Левицата“, г-н Мариян Костадинов от Коалиция „Заедно за силна община Габрово“ и г-н Петър Петров, от коалиция „Продължаваме промяната – Демократична България“.

Дискусията по точка Одобряване на разходите за услугите по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации, поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в общината за 2025 г. продължи повече от 3 часа, като в хода на нея стана ясно, че Община Габрово заплаща повече от двойно за сепарирането на отпадъците, спрямо съседни общини, като причината за това е лиспата на собствена сепарираща линия. Дискусията протече бурно, като първоначално бе гласувана точка Освобождаване от заплащане на такса „Битови отпадъци“ на общинските и държавни училища – с пълно мнозинство, а след нея се проведе и същинската дискусия по тема Такса битови отпадъци.

Стана ясно, че специално за сепарирането на отпадиците Община Габрово заплаща по 101 лв/тон, докато например в Община Севлиево, които имат собствена сеприраща линия, тази разход се заплаща на цена от 48 лв/тон. На въпрос към г-жа Таня христова, Кмет на Община Габрово защо не бъде изградена такава сепарираща линия и в Габрово, бе отговорено:

„Това, че Община Габрово няма собствена сепарираща линия, не е решение на Община Габрово – не ни бе разрешено на нас – Габрово – Трявна да включим компонент „сепарираща инсталация“ поради изисквания на Министерството и на ЕС. Темата за придобиване на сепарираща инсталация стои пред нас. Правили сме сериозни прединвистиционни проучвания, но на този етап няма възможност за придобиване на такава система през европейски проект или програма – ние ще трябва драстично да завишим размера на ТБО, ако искаме да придобием такава система.

Ще трябва да работим повече в посока разделно събиране на отпадъците. След определен период от години, не би следвало да има изобщо нужда от системи за сепариране. Полагаме ежедневни усилия да опитимизираме разходите и да не се налага да повишаваме ТБО така, както се случва в много други общини, където те не могат да постигнат намаляване на отделни компоненти с над 50%, както правим ние. Това, което ние предлагаме като увеличение в момента е много по-ниско от това, което се случва в други общини.

Сепариращата инсталация би струвала 4-5 милиона.

Тук г-н Ивелин Стоянов от групата на ПП-ДБ поясни, че според негови проучвания, сепариращата система би струвала около 2 милиона лв., но трябва да се направи по-добър разчет.“

Според г-жа Христова, основна цел на завишаването на ТБО е:

„Качестовото на услугите поне да не пада.“

Тя допълни и, че „се прави кризисно орязване на всички разчети“, с цел оптимизация на бюджета.

В хода на дискусията стана ясно и, че заплатите на служителите на ОП „Благоустрояване“ се актуализаират всяка година,  като традиционно това се случва и отразява в м. Септември.

На въпрос защо г-н Момчил Дончев, Директор на ОП „Благоустрояване“  не присъства на важната дискусия, бе споменато, че той отсъства „по здравословни причини“. Общински съветници, обаче, заявиха, че в продължение на една година той не е присъствам на нито едно заседание и в нито една комисия.

Каквото можахме като икономии, сме го направили“

заяви и г-жа Мария Йозова в хода на дискусията.

Предлагаме план-сметка, която е в разумни размери“

добави също тя.

Стана ясно и, че само двама служителя отговарят за почистването на шахтите, в които се събира дъждовната вода, като те съчетавали тази дейност и с други дейности към ОП. Бе заявено и, че тази година средно има по 4 тона повече генериран отпадък на ден, спрямо 2023 г., а на ден в Депото се входират средно по 65 тона отпадъци и боклуци, което включва и строителните отпадъци. От тях 11 тона на ден се сепарират.

Не можем да си позволим да поддържаме същото ниво на таксата. (…) Община Габрово предоставя доста по-високо ниво на почистване, спрямо много други общини. Исканото повишение ще гарантира качеството на услугата и ще гарантира, че Габрово ще остане чист и зелен град.“

заяви и г-н Максим Садинов от ПП „ГЕРБ“.

В хода на дискусията г-жа Миглена Пройнова от ПП „БСП“ спомена и фактът, че повишението на ТБО може и да е в рамките на „социално поносимото“, но в комбинация с очакваното повишение на цената на ел. енергията с близо 10%, както и с повишението на цената на водата с 6% и с (очакваното) повишение на Данък МПС с над 16%, социалната тежест, особено за социално зависимите групи, ще стане трудно поносима. 

В дискусията навлезе и темата за очакваното въвеждане на новата методика за изчисление на ТБО, според която от 01 януари 2026 г. трябва да се приложи едно по-справедливо разпределение на таксата на принципа „замърсителят плаща“, но г-жа Йозова уточни, че при въвеждането на новата методика ще има сериозно увеличение в ТБО за жителите на селата, като там се очаква повишението да достигне до 7 пъти над сегашния размер.

Отлагаме плавното развитие на нещата и нищо не се случва в последните години. Ние имаме ангажимент към хората на Габрово – да, не е хубаво да вдигаме размерите на каквото и да е, но за да вървим малко по малко напред, това е задължително. Сигурно можем да спестим – всички ни плашат, че идва тежка година, но това, което предлагаме, е разумно и желано, най-вече от хората по селата“

допълни г-жа Таня Христова.

В крайна сметка, след около половинчасова почивка, бе предложено от г-н Григоров да се преизчисли увеличението и то да стане 20%, вместо исканите 22.5%, което бе прието с мнозинството от 18 гласа.

Повече по темата ТБО, тук.

Как се разви останалата част от дискусията и как бяха гласувани и данъците, очаквайте част 2 към този материал.

Целият запис, тук.