Община Габрово: В Габрово няма дървета с историческо значение
Това заявяват от Община Габрово във връзка с наш допълнителен въпрос относно липсата на дървета в Регистъра на озеленените площи, на дълготрайните декоративни дървета и на дърветата с историческо значение в общинатa.
Ето какво доуточняват още от Община Габрово:
Вековните дървета на територията на цялата страна се обявяват за такива съгласно Закона за биологичното разнообразите. Данните са публични и са достъпни на електронните страници на Министерството на околната среда и водите и Изпълнителната агенция по околна среда. (Според този регистър, в гр. Габрово има точно 2 вековни дървета – един бук и един цер, като те са обявени за защитени през 1980 г. От тогава са минали близо 45 години – бел. авт.)
Oтносно дървета с историческо значение, Община Габрово не разполага с данни за наличието на такива на нейната територия.
Съществуващата информация за дълготрайната дървесна растителност е налична в уеб-базирано приложение на Географската информационна система на Община Габрово, разработено пилотно по проект „Цветен град“, осъществен с финансовата подкрепа на Швейцарската агенция за развитие и сътрудничество, схема за безвъзмездна помощ към Фонд „Партньорство“ на Българо- швейцарската програма за сътрудничество. Впоследствие данните са допълвани периодично, съобразно извършените последващи заснемания на растителността.
С цел актуализиране на наличната информация, както и събиране на нова, с обхват територията на община Габрово, през 2024 г. е сключен договор с предмет „Картиране на зелената и синята инфраструктура на община Габрово“, финансиран по проект „Ускоряване на адаптацията към климатичните промени за по-добра устойчивост на европейските планински региони“ с акроним Mount Resilience, по програма Хоризонт Европа. Окончателният продукт, резултат от договора (ГИС – базирано приложение), ще предоставя информация за обектите на зелената и синята инфраструктура на територията на общината, както и за дървесната растителност в рамките на града.
Проектът е с:
Обща стойност – 15 970 687.50 евро (100% грант)
Бюджет за Община Габрово – 1 263 462.50 евро (100% грант)
Продължителност на проекта – 54 месеца (1 септември 2023 г. – 29 февруари 2028 г.)
Ето както е посочено като цели по този проект:
Обща цел
Повишаване на капацитета за адаптация на планинските райони към климатичните промени и засилване на устойчивостта и способността за приспособяване към свързаните с изменението на климата опасности в рамките на европейския планински биогеографски регион.
Специфични цели
- Разработване и тестване на трансформиращи климата решения (технологични и социални иновации за опазване на природата) в шест европейски региона;
- Мобилизиране и ангажиране на заинтересованите страни чрез използване на отворени иновации в регионалните партньорства;
- Подобряване на адаптивния капацитет на четири европейски региона чрез възпроизвеждане на решенията и опита на демонстрационните райони.
Цел на Община Габрово
С участието си в проекта Община Габрово цели да разработи нова стратегия за зелената инфраструктура с фокус върху балансираното използване на природните ресурси и прилагане на мерки за адаптиране към климатичните промени. В допълнение ще бъде разработена система за ранно предупреждение и мониторинг за управление на риска.
Основни дейности за Габрово
Демонстрационен проект 1: Иновативни решения за зелена инфраструктура
- Картографиране на зелените площи и идентифициране на нуждите от подобрения, прединвестиционни проучвания и разработване на концепция;
- Разработване на стратегия за зелена инфраструктура с обществено допитване до всички заинтересовани страни – граждани, бизнес, академични среди, местни институции;
- Изпълнение на пилотен проект за събиране на дъждовна вода за поддържане на градското озеленяване, засаждане на дървета и увеличаване пропускливостта на зелените площи.
Демонстрационен проект 2: Система за ранно предупреждение и мониторинг за управление на риска
- Прединвестиционни проучвания и разработване на концепция;
- Технически дизайн и пилотно внедряване на трите компонента на системата – оповестяване при наводнения, урагани и горски пожари;
- Повишаване осведомеността на населението и капацитета на общинската администрация.
Приложението, което според Община Габрово е разработено по този проект, може да разгледате тук. В него ясно се вижда, че е нанесена малка част от дървесната растителност в град Габрово, в районите Център, Шиваров мост и ул. Брянска. Прави впечатление, че на картата са нанесени вече отсечени дървета, като например прясно отрязаната липа пред кафене „Липите“, чието отрязване предизвика сериозен обществен отзвук в социалните мрежи.
- Картотекирана, но вече отрязана липа
Според действащата НАРЕДБА за изграждане, поддържане и опазване на зелената система на територията на Община Габрово, лично кметът носи отговорност за зелените площи в града. Ето какво четем в наредбата:
Чл. 8. (1) Кметът на Община Габрово организира съставянето и актуализирането на публичен регистър на озеленените площи, дълготрайните декоративни дървета и дърветата с историческо значение на територията на общината, съгласно чл. 63, ал. 1 на ЗУТ
(2) Кметът на Община Габрово, ръководи цялостната дейност по изграждане, поддържане и опазване на зелената система на общината, организира изпълнението на бюджета по дейност “озеленяване” и на дългосрочните програми за развитието на зелената система.
През 2021 г. на страницата на Община Габрово бе обявено, че „близо 5000 дървета от зелената система на града са заснети, а част от тях вече са картотекирани и паспортизирани.“
- 30.06.2021 г.
Както се вижда в електронната система обаче картотекирани са не особено много дървета в града, далеч от обявените 5000 броя, а според отговора на Община Габрово – картотекирането тече в момента! Междувременно, някои от картотекираните дървета вече са отсечени, тъй като са определени като „застрашаващи здравето и безопасността на хората и инфраструктурата.“
Дали, обаче, Община Габрово действително така старателно се грижи за безопасността на хората и инфраструктурата?
От „За Габрово“ разполагаме с множество сигнали за начупени дървета и клони, които са изпратени и към Община Габрово, които са така още от края на м. декември, след тежките снеговалежи, но и към момента са неподрязани и представляват реална опасност за здравето и инфраструктурата. Ето някои от тях:
Както е написано и в Наредбата, лично кметът на Община Габрово носи отговорност за „цялостната дейност по изграждане, поддържане и опазване на зелената система на общината.“
Според същият член 8 от тази наредба, точка (3) „Оправомощените служители на общинска администрация дават становища, съгласуват, проучват, проектират, контролират и консултират всички възникнали въпроси и проблеми по опазването на озеленените площи, които са разположени върху общински терени – публична общинска собственост, при което: … организират създаването и поддържането на публичен регистър на зелените площи, на дълготрайните декоративни дървета на възраст над 20 г. и на дърветата с историческо значение в общината.“
Както е видно от публичния онлайн регистър, към който бяхме насочени от страна на кмета, описването на дърветата на възраст над 20 години все още не е изпълнено, т. е., в тази си чат, наредбата не е спазена.
Ето какво четем в Раздел I ОПАЗВАНЕ НА ЗЕЛЕНИТЕ ПЛОЩИ:
Чл. 16. (1) Всички жители на Община Габрово и временно пребиваващи лица на нейната територия са длъжни да опазват зелените площи, независимо от тяхната собственост.
(2) Опазването на зелените площи включва:
1. полагане на постоянни грижи за поддържането в добро състояние на зелените площи;
2. недопускане на действие или бездействия, които водят до увреждане или унищожаване на зелените площи, настилките и парковите съоръжения.
Раздел III ПРЕМАХВАНЕ ИЛИ ПРЕМЕСТВАНЕ НА РАСТИТЕЛНОСТ
Чл. 28. (2) На територията на Община Габрово се забранява отсичане или изкореняване на дълготрайни дървета и храсти, независимо от собствеността им, без доказана необходимост и получено писмено разрешение по ал. 1.
а в член (1) пише:
(1) Писмено разрешение за премахване, преместване, или кастрене на дървета, както и храстова растителност се издава от Кмета на общината или Кмета (Кметския наместник) на населеното място, при доказана необходимост на база експертно становище, в следните случаи: 1. при наличие на изсъхнали и болни дървета, издънкова и самонастанила се растителност, особено в основи на сгради и съоръжения, както и дървета, застрашаващи сигурността на хората, безопасността на движението, сградите, съоръженията и обектите на инженерната инфраструктура (подземни и надземни); 2. при реконструкция на съществуващата растителност и озеленените площи, при провеждане на санитарни сечи по утвърдени проекти; 3. при доказана невъзможност за запазването на наличната растителност при строителство на сгради, съоръжения, пътища и обекти на инженерната инфраструктура, разрешително за нейното премахване се издава след предварително съгласуване на инвестиционния проект; 4. при премахване на последици от природни бедствия, производствени аварии, в т. ч. аварийни ремонти на подземни комуникации и инженерни съоръжения.
Тук идва логичният въпрос:
Ако картотекирането е започнало през 2024 г., по проекта за над 1.2 милиона евро, както отговарят от Община Габрово на нашето запитване, то какво се е случило със заснемането и картотекирането и паспортизирането на 5000 дървета през 2021 г.?
Ако едно дърво, както е примерът с липата пред кафене „Липите“ веднъж е било картотекирано и паспортизирано (през 2024 г., според отговора на Община Габрово), то защо в последствие, само месеци след това, се взема решение за неговото премахване? Припомняме, че специално за това дърво, според живущите в района, то не е имало признаци на изсъхване или по някакъв друг начин да е застрашавало хора или инфраструктура.
Освен неяснотите около картотекирането и описването на дърветата, има и още един аспект, на който искаме да обърнем внимание. На питане на общински съветник, Цветомир Цанков от м. януари т. г. относно изсичането на дърветата в Габрово, и по-точно на този въпрос:
„Искаме да знаем конкретни причини за тези изсичания, с мотивирано обяснение защо здрави дървета са унищожени, а компрометирани дървета са съхранени? Има ли разрешение от Общината за извършване на тази дейност? Също така каква е съдбата на дървесината и дали има план да се залесят наново тези терени, които от години наистина изпълняват функцията на паркови пространства и зони за отдих на гражданите? ( конкретно въпросът се отнася до междублоково пространство на ул. Стефан Караджа и пространството на ул. Евтим Дабев, срещу ресторант „Хемус“).
Ето какво отговарят от страна на Община Габрово:
„Съгласно Наредба 1 за условията и реда за устройството и безопасността на площадките за игра „Плодните/ овощните дървета (ябълки, круши, череши, вишни, кайсии, праскови, сливи, джанки, черници и др.) не са подходящи за паркоустрояване на площадки за игра, тъй като узрелите плодове замърсяват площта под короните и привличат жилещи насекоми, които са особен риск за алергични деца. Плодовете са обект на интерес за ползвателите, които нанасят механични повреди на короната (пречупване на клони), което води до нейното обезформяне и загниване“. В Приложение 1 съвсем ясно са описани съществуващите растителни видове, които се намират на разстояние по-малко от 10 м от площадката за игра и следва да бъдат премахнати. В допълнение, в резултат на обилния снеговалеж в края на 2024 г., нанесъл поражения не само по тези дървета, както и в съответствие с цитираната наредба, посочените от Вас ябълка и джанка, разположени в непосредствена близост до площадката за игра в междублоковото пространство, са премахнати. Относно кестените на ул. „Евтим Дабев“, Ви информирам, че те попадат в строителното петно на обект „Основен ремонт на ул. „Евтим Дабев“ и междублокови пространства, гр. Габрово“, като възпрепятстват ремонтните дейности по посочената улица и изграждането на новата подпорна стена по поречието на р. Синкевица. При изпълнение на СМР е установено, че кореновата им система е силно нарушена, оплетена в подземни комуникации, което е довело до тяхното компрометиране, и въз основа на чл. 28, ал. 1, т. 1 от Наредба за изграждане, поддържане и опазване на зелената система на територията на община Габрово, е издадено разрешение за премахване на посочената растителност на фирмата изпълнител на СМР. При премахване на дървесна растителност, дървесината се използва по следните начини: – Част от нея, която е подходяща за дървен материал, се преработва и използва за производство на паркова мебел и огради от ОП „Благоустрояване“, подмяна на дървени елементи на детски съоръжения, беседки, перголи и др.;
– Друга част се предава на кметства, кметски наместничества и други общински структури като дърва за огрев;
– Негодният за използване дървен материал, се депозира в Регионално депо за неопасни отпадъци – Габрово;
– Клоните от премахване или кастрене на дървета, се използват за производство на мулчиращ материал (чрез раздробяване, извършвано от ОП „Благоустрояване“) или компост, произведен от компостиращата инсталация на РДНО, като впоследствие една част се връща в зелените площи в града.
По отношение на засаждане на дървесна растителност, ежегодно ОП „Благоустрояване“ засажда не само дървесна, но и храстова растителност в рамките на града, като за 2025 г. е предвидено засаждане предимно в паркови пространства и зони за отдих.“
От отговора не става ясно какви точно дървета и в какви количества, нито къде точно е предвидено да бъдат посадени през 2025 г.
През 2024 г. обаче е приет Закон за възстановяване на природата на ниво Европейски съюз. Регламентът изисква от държавите членки да създадат и приложат мерки за съвместно възстановяване, като цел на ЕС, на най-малко 20% от сухоземните и морските зони на ЕС до 2030 г. В него като приоритет е записано:
Опазване на опрашителите
През последните десетилетия изобилието и разнообразието на насекомите опрашители в Европа драстично намаляха. За да се преодолее този проблем, регламентът въвежда специфични изисквания за определяне на мерки, с които да се обърне тенденцията на намаляване на популациите на опрашителите най-късно до 2030 г.
Посочени са и
Специфични мерки за екосистемите,
сред които:
Увеличаването на популацията на горските птици и гарантирането на липсата на нетна загуба на градски зелени площи и на покритието на дървесните корони до края на 2030 г. също са ключови мерки на този нов закон.
Ето както четем в детайли за градските зони в този закон:
„(47) Градските екосистеми обхващат около 22% от сухоземната площ на Съюза и представляват зоната, в която живеят по-голямата част от гражданите на Съюза. Градските зелени пространства включват, наред с другото, градски гори, паркове и градини, градски ферми, улици с дървета, градски ливади и градски живи плетове. Градските екосистеми, както и другите екосистеми, разглеждани в настоящия регламент, осигуряват важни местообитания за биологичното разнообразие, по специално за растения, птици и насекоми, включително опрашители. Те също така предоставят много други жизненоважни екосистемни услуги, сред които намаляване и контрол на риска от природни бедствия, например наводнения, ефекти на топлинния остров, охлаждане, отдих, филтриране на водата и въздуха, както и смекчаване на изменението на климата и адаптиране към него. Увеличаването на градското зелено пространство е важен параметър за измерване на засилването на способността на градските екосистеми да осигуряват тези жизненоважни услуги. Увеличаването на зелената покривка в даден градски район забавя оттичането на водата, намалявайки по този начин риска от замърсяване на реките от преливане на дъждовни води, и спомага за понижаване на летните температури и изграждане на устойчивост спрямо изменението на климата и осигурява допълнителна възможност за развитие на природата. Повишаването на равнището на градското зелено пространство в много случаи подобрява здравето на градската екосистема. На свой ред здравите градски екосистеми са от съществено значение за подпомагане на здравето на други ключови европейски екосистеми, например за свързване на природните зони в околните селски райони, подобряване на здравето на реките далеч от града, осигуряване на убежище и място за размножаване на видовете птици и опрашители, свързани със земеделските и горските местообитания, както и за осигуряване на важни местообитания за мигриращите птици.
(48) Необходимо е значително да бъдат засилени действията, с които да се гарантира, че покритието на градските зелени пространства, по-специално дърветата, вече няма да бъде изложено на риск от намаляване. За да се гарантира, че градските зелени пространства продължават да предоставят необходимите екосистемни услуги, тяхната загуба следва да бъде спряна и те следва да бъдат възстановени и увеличени, включително чрез интегриране на екологосъобразна инфраструктура и природосъобразни решения, като например зелени покриви и зелени стени, при проектирането на сградите. Това интегриране може да допринесе за поддържане и повишаване не само на площта на градското зелено пространство, но също така, ако включва дървета, и за площта на покритието на дървесните корони в градските зони.“
Както е видно от закона, особено внимание се обръща на екосистемите в градски условия и сред тях , с особено значение – на дърветата!
Повече за Закона и неговият пълен текст може да прочетете тук.
А за нас остава въпросът – готово ли е Габрово, носител на престижното отличие „Европейски зелен лист“, да приложи европейското законодателство и да покаже действително загриженост към опазване на дърветата в градска среда?